הגדרת מצלמות כעדות בהלכה

רבני בית ההוראה
כ"ז תמוז ה'תשע"ח

שאלה:

האם מצלמות נלקחות בחשבון בבית דין רבני?
למשל בענייני כשרות (בשר שנתעלם מן העין), עדות לרצח או גניבה וכ’ו?

תשובה:

שלום וברכה,

בתורה כתוב על פי שניים עדים יקום דבר, היינו שצריך עדות ממש. דנו הפוסקים מה הדין אם העדים לא ראו ממש אלא דרך מראה. ראה ברכי יוסף חו”מ סימן לה אות ט ואת יא. ופת”ש שם ס”ק ח. ומדברי הברכי יוסף נראה שדבר שברור שאכן הוא כך ולא ניתן לשנותו, למשל במצלמה שלא נגע בה יד אדם ולא נערך בסרט שינוי כלל, נחשב לראיה ממש. ולפ”ז יועיל המצלמה כאשר לא נגעו בה לעדות. אמנם אם הגיע לידי אדם ויתכן ושינה שם בסרט, אין מועיל לעדות.

עוד מבואר בברכי יוסף שלהוציא ממון די בידיעה בלא עדות, ולכן אם רמת המצלמה ברורה [גם אם נסבור שאינה עדות] אבל ידיעה יש כאן ויועיל להוציא ממון, אבל לא יועיל לעדות נפשות.

לגבי איסורים מועיל מצלמות כיון שיש כאן רמה טובה של בירור.

בהצלחה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *