לתרומות לחץ כאן

למה להיות אברך כולל?

שאלה:

שלום כבוד הרב יש לי שאלה
שמעתי בשיעורים באנטרנט שאומרים שאם לדוגמא אדם עובד כל היום ובכל רגע נתון שנשאר לו משתדל ללמוד אז נחשב שכל היום גם בזמן שאוכל ויושן ועובד נחשב שהוא לומד כי מבחינה מסויימת הוא אנוס [שמעתי את זה בשיעור של הרב יוסף מזרחי והרב זמיר כהן באנטרנט וגם אברך אחד אמר לי שכתוב במסכת ברכות אחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכוון ליבו לשמיים לגבי מה שכתוב בגמרא על רבי אליעזר נראלי שתלמידים שלו מצאו אותו על המיטה שלו בוכה ואמרו לו אם הוא בוכה בגלל שלא נהיה עשיר לא כל אחד זוכה לשתי שולחנות ואם בגלל מה שלא הספיק ללמוד אחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכוון ליבו לשמיים,ושאלתי אותו לכאורה אז מה הטעם בלאדם בלשאוף להיות אברך אז הוא אמר לי שהשכר של אברך וגם של אדם רגיל שבאמת מנסה ללמוד בכל רגע שווה אבל שאדם שלא למד לא יבין כלום ממה שמדברים ביום שיפטר מבחינת לימוד כשיראה כאלה אברכים שבאמת למדו]
אם ככה לכאורה לא הבנתי איך זה סותר את מה שכתוב בגמרא שאומרים שכל אחד נכווה מחופתו של חבירו שלדוגמא אם יש שתי אברכים שסתם להמחשה אחד למד כל יום 6 שעות והשני למד 6 שעות וחמש דקות יותר ממנו אז האברך הראשון יסבול כשיראה את חבירו שהשקיע חמש דקות יותר ממנו ויחשוב למה הוא לא עשה כמוהו

תשובה:

שלום וברכה

בשאלתך אתה סותר את עצמך מיניה וביה… מחד אתה מבין שכדי לזכות למעלה ההיא צריך שכל מעייניו יהיו רק לתורה וכל זמנו הפנוי רק לתורה וכל השאר אונס גמור, ואז אתה שואל למה לשאוף ליותר… השאיפה היא שלב ראשון בשביל להיות אנוס… אדם שאינו שואף ואינו עושה הכל כדי להרויח עוד רגע של תורה, לא התחיל להגיע למה שכיוונו אליו בגמרא שהזכרת… כמו כן חשוב לדעת, וזה נושא רחב בפני עצמו, שהנה הרי הרמב"ם כתב שכל תורה שאין עמה מלאכה סופה שבטלה, ואם כן מדוע השאיפה היום להיות רק בתורה כל היום? והרבה האריכו בזה אבל היסוד המרכזי של הכסף משנה בעל השולחן ערוך כבר על שמנו, הוא שעת לעשות לה' הפרו תורתך, כלומר גם אם הצורה המתוקנת שאדם עושה מלאכתו עראי ותורתו קבע, היום בזמן השלחן ערוך לפני 500 שנה, אי אפשר להיות תלמיד חכם בלי להיות שקוע כל היום בתורה. וכיון שהשאיפה הבסיסית לפני הכל להיות תלמיד חכם, לקיים מצות ושננתם לבניך, לדעת את המעשה אשר יעשון וכו', יש רצון מיוחד להיות שקוע בתורה כל היום, עוד מעבר למה שהיה בימי קדם, אז יכול היה האדם לשלב בין הדברים. אז נכון גם היום מי שאנוס נוטל שכר גדול וכל מה שהזכרת אמת, אבל אין ספק שהוא החמיץ חלק מרכזי בתכלית החיים – להיות תלמיד חכם, וכדאי לעשות מה שיותר כדי לזכות לכמה שיותר נתח בענין זה.

שנזכה!

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מה גם שההיתר לצאת לעבוד [במקום ללמוד בגלל אחד המרבה וכו' וכל הציטוטים שציטט השואל] הינם רק במידה ומובטח לו לאותו אדם שלא ירד בדרגתו ומהיראת שמים שלו כי הוא זה, מה שלא רלוונטי ל-2018. שאף אחד לא יעבוד על עצמו. היום הכוללים הינם תיבת נח שמגינה מכל המרעין בישין של הרחוב. כיום אי אפשר להשאר עם יראת שמים טהורה ולצאת לעבוד. זה בלתי אפשרי. המציאות מוכיחה זאת שחור ע"ג לבן.
    כך שאם כך הם פני הדברים, א"כ אין מקום לשאלת השואל כלל.

    בהצלחה בכל.

  2. מחילה מהמגיב חיים כהן, אך הדברים הם אישיים לגבי כל אדם.

    גם אברך יוצא לרחוב וגם לחנות ולשאר מקומות, ואם כן, יש לו שם ניסיון, ואי אפשר להתחמק.

    אני, באופן אישי, כל ימי, עבדתי, ובשלב מסוים נהייתי בעל תשובה והתחלתי ללמוד תורה, בהתחלה שלא בתמידות ואח"כ בתמידות.

    מי שרגיל היה לעולם הזה, לא מתרגש ממנו כמעט, לעומת מי שגדל בבית שמור וראה רק את בית המדרש.

    הקב"ה שם אותנו בעולם הזה , וזה אומר שכן אפשר לעמוד בניסיונות הללו, ואל יאמר אדם שאי אפשר.

    יש בני אדם שגם נסוגים אחורה, וזה דבר כואב ללב, אבל אף אחד לא חסין בפני יצר הרע, ולכן, צריך אדם להבין את המציאות, כמו שהיא, ובהתייעצות עם תלמיד חכם שמכיר אותו, או גדול דור, יידע את הדרך הטובה עבורו בהמשך.

    כל טוב, ושנה טובה לכולם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל