לתרומות לחץ כאן

הרכבת שולחן מתקפל בשבת

שאלה:

שלום כבוד הרב שליט'א
יש לי שולחן מתקפל (של חברת כתר), כל זוג רגלים קבוע בציר כמו דלת ופשוט מסובבים אותו עד לזווית ישר כדי שהשולחן תעמוד אלא שבסוף הסיבוב צריך לקבוע את הרגלים על ידי מין תופסן שמתחבר אל הרגלים בצורה מהודקת, האם יש בעיה להדק דבר כזה בשבת. יש לציין שבלי לקבוע כך השולחן לא תוכל לעמוד ביציבות.
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

אם מדובר בדבר שדרך לפרק ולחבר בו ביום, נחלקו בכך הדעות והמיקל יש לו על מה לסמוך, ואם אין דרך לפרק ולחבר דוקא בו ביום, לכל הדעות אסור לעשות זאת בשבת.

מקורות:

כיון שמדובר כאן בחיבור מהודק, הדבר תלוי במחלוקתם של השו"ע הרב והחזון איש בטעם שמותר לחבר כלים שעל ידי הברגה בשבת: השו"ע הרב סי' שיג סעי' כא כתב, שכיון שרגילים לחבר ולפרק בו ביום מותר. אולם החזון איש בסי' נ ס"ק ט כתב, שטעם ההיתר הוא משום שהמכסה והכלי אינם מתאחדים אלא צורת השימוש היא כזו שמכסים ופותחים, כך שהכלי שלם גם לפני החיבור, בשונה משולחן למשל שאופן היות שלם הוא על ידי החיבור המהודק הזה. להלכה בשו"ת מהרש"ם סי' קיב [המובא בדעת תורה חלק ד] נקט להתיר והביאו להלכה בשמירת שבת כהלכתה, לכן המיקל יש לו בהחלט על מי לסמוך, מה גם שהמשנה ברורה בתחילת סי' שיג הביא בפשיטות את סברתו של השו"ע הרב, והמחמיר כדברי החזון איש תבוא עליו הברכה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל