לתרומות לחץ כאן

גוי שכיבה את המיחם בטעות וחזר והדליקו בשבת

שאלה:

שלום כבוד הרבנים

1. משרתת גויה כבתה על דעת עצמה את מיכל המים החמים בשבת ואח"כ שמה לב שטעתה והדליקה שוב. האם מותר להשתמש במים? האם יש הבדל אם הצטננו בינתיים?

2. בשבת פרשת בלק קראתי את המילה "כאהלים" עם קמץ קטן תחת הה"א ("אהולים"); כלומר טעות על גבי טעות: א. בדעתי חשבתי שמשמעות המילה היא "אוהל" בלשון רבים, ב. וחשבתי שקוראים כך (כשבאמת קוראים "אוהלים"). ראיתי שרש"י בפירוש הראשון שולל את המשמעות של "אוהל" ובפירוש שני מביאו, אך לא ברור לי אם מסכים לכך או לא (כיוון שבסוגריים מובא שהפירוש השני לא יתכן). השאלה היא האם זה פסל את הקריאה. כלומר: האם אם הייתי קורא "אוהלים" זה היה פוסל; והאם כשטעיתי וקראתי "אהולים" זה כבר לא משמעות "אוהל" ואין בעיה

בתודה רבה מראש

תשובה:

שלום וברכה

  1. שאלה זו נדונה להדיא בביאור הלכה בתחילת סי' רעו, ושם הכריע המשנה ברורה בשם אליה רבה לקולא, שזה נחשב כמלאכה שהגוי עושה לצורך עצמו כדי לתקן את טעותו, ולא מלאכה שנעשתה לצורך הישראל.
  2. לכאורה, כיון שבאופן שקראת אין משמעות כלל, זה שיבוש שאינו פוסל את הקריאה, שינוי משמעות הוא רק כאשר כרגע המילה מובנת במשמעות אחרת.

יום טוב

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל