לתרומות לחץ כאן

מעלית שבת / קלנועית בשבת / עירוב חצרות

שאלה:

בעזרת ה' יתברך
שלום וברכה
יישר כוח לכל העוסקים במלאכת הקודש תבורכו ותעלו מעלה מעלה
וְכָל מִי שֶׁעוֹסְקִים בְּצָרְכֵי צִבּוּר בֶּאֱמוּנָה. הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יְשַׁלֵּם שְׂכָרָם וְיָסִיר מֵהֶם כָּל מַחֲלָה וְיִרְפָּא לְכָל גּוּפָם וְיִסְלַח לְכָל עֲוֹנָם. וְיִשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂה יְדֵיהֶם עִם כָּל יִשְׂרָאֵל אֲחֵיהֶם. וְנֹאמַר אָמֵן:
ברשות הרב מס' שאלות
א. האם כל בניין מגורים מחויב בעירוב חצרות או שמא ניתן לסמוך על
רב העיר/רב בית הכנסת/רב הקהילה וכו' ומתי הזמן לעשות את המצווה?
ב.האם ניתן להרים משולחן שבת שאריות אוכל שלא ראויים למאכל בהמה ומה לגבי בקבוקי שתייה/יין/בירה ריקים האם זה נהפך למוקצה ואסור לגעת או לפנות לאשפה והאם מותר לסגור בפקק בקבוק ריק?
ג. האם יציאה בשבת מעוטף עוד מהבית בטלית נמצא בגדר טלטול בשבת ר"ל(במקום שאין עירוב ועירוב חצרות)?
ד. ידוע זה מכבר שהמעליות וקלנועית שבת כביכול למיניהם השונים והרבים אינם כשרות כלל לשימוש בשבת והשימוש בהם אסור בשום אופן בשבת והעושה כן בעצם מחלל שבת רחמנא ליצלן
איך אפשר להודיע לציבור שלא בקי בהלכה דבר זה שכן אצל לא מעטים הדבר נתפס כמעלית או/ו קלנועית שבת כביכול?

תשובה:

שלום וברכה

  1. מי שסומך על העירוב בעירו אינו צריך לעשות עירוב חצרות בבנין שלו, שכן כל השכונה בעצם היא רשות היחיד אחת ובה נעשה מן הסתם – צריך להעשות, עירוב חצרות עבור כולם. אלו העושים בבנין שלהם עירוב חצרות, הוא בעיקר אלו המהדרים שלא לסמוך על העירוב השכונתי, אבל כן רוצים לטלטל בתוך הבנין, להוריד את עגלת הילדים למטה כדי שבני המשפחה יוכלו לטייל וכו'.
  2. בפינוי אשפה בדרך כלל סומכים על ההיתר של גרף של רעי, לפיו כל אשפה שמפריעה ולא נעימה מותר להוציא לפח, ולא גזרו בזה חכמים דין מוקצה, ראה בענין זה הרבה תשובות כאן באתר לפי החיפוש גרף של רעי.
  3. הטלית היא מלבוש לכל דבר, ומותר לצאת בה מעוטף מהבית גם במקום שאין עירוב.
  4. האמירה שלך היא כללית מידי, בענין מעליות שבת יש שהקלו, ויש שנותנים הכשר למעליות אלו, כמו המכון הטכנולוגי להלכה של הרב  הלפרין, אמנם ראוי לכל ירא שמים להחמיר בזה, אבל לא נראה שחייבים לעשות מחאות גדולות, וראה בענין זה כאן בהרחבה. בקלנועיות אמנם החמירו עוד יותר, כיון ששם אין פתרון של שימוש מותר ממש, אלא שימוש בגרמא שהוא רק היתר לצורך חולה וכו' [במידה ונקבל זאת, רבים סברו שגם אינו גרמא כיון שמדובר בסופו של דבר בדבר המובנה במכשיר ולא ניכר לעין האדם אופן פעולתו], ולכן בצירוף הבעיה העצומה של זילותא דשבת אסרו זאת מכל וכל כל גדולי ישראל, אם תוכל להשפיע בדרכי נועם, למה לא, בהצלחה רבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל