לתרומות לחץ כאן

כמה פרטים בדיני מוקצה בשבת

שאלה:

שלום כבוד הרב יש לי שאלה
1.האם בשבת מותר להזיז ספוג או סמרטוט רטוב ממקומו במקרה שהוא תופס מקום? האם יש בזה פסיק רישה כי בעיקרון קשה לדמיין שיהיה אפשר להזיז סמרטוט רטוב מבלי שיסחט קצת מים [או מגבון]
2.האם יהיה מותר להוריד בגדים בשבת שנטלו לפני שבת וסיימו את הייבוש שלהם רק בשבת עצמה [כלומר שהבגדל בכניסת שבת היה עוד ספוג במים ולא התייבש כל כך]
3.למדתי עם אברך שיש כלל כזה שאומרים שאם דבר מוקצה הושם בבין השמשות על דעת שישאר כל השבת על דבר מסויים יהיה אסור להזיז בשבת את הכלי עם המוקצה מאחר שהוא בסיס לדבר האסור גם אם הזיזו את המוקצה מעליו האם הדבר נכון כי אני לא זוכר בדיוק אם לזה הוא התכוון.
4.והאם מותר בשבת להזיז סיר מעל קערה או ספוג מעל כלי שמחזיק סבון כלים במידה שלפני כניסת שבת הוא היה מונח שם ובעל הבית ראה שהוא מונח שם אבל מחמת עצלות לא רצה להזיז את זה?
5.והאם בשבת יהיה מותר להזיז ספוג מלא מים מעל כלי שמחזיק סבון כלים על ידי נגיעה בו או להפוך את הכלי קצת לצד כדי שהספוג יפול?
6.האם יהיה בשבת מותר להזיז ערימת מגבונים שיש בה מגבונים ויש בה גם קצת נוזל עם סבון של המגבונים כי בעיקרון אם מזיזים את השקית גם המגבונים קצת נסחטים בפנים בין אם ירצו או לא

תשובה:

שלום וברכה

  1. סמרטוט ספוג במים אין להזיזו, ראינו לגבי ספוג שהתירו רק כאשר יש לו בית אחיזה, ראה שו"ע סי' שכח סעי' יח. אמנם בס' ארחות שבת ח"ב עמ' לח בהערה כתבו שמצינו חומרא זו רק בספוג ולא מבואר בפוסקים להדיא אם גם סמרטוט נסחט בנקל כמוהו.

2. מותר להוריד כביסה שתלו אותה מערב שבת על גבי החבלים, אפילו אם הכביסה היתה קצת רטובה  בערב שבת בין השמשות, ובפרט אם כשתלו את הכביסה היה על דעת להוריד אותם ולהשתמש בהם בשבת, ואין להחמיר אלא באופן שהיתה רטובה מאוד עד שאינה ראויה לשימוש שבמשנה ברורה סי’ שח ס”ק סג מחמיר בזה ויש שמקילים, ראה דברי הגרש”ז אויערבך הובאו בארחות שבת פרק יג הערה קכד, שכיון שהכביסה עשויה להתייבש, לא נעשה מוקצה, ובפרט באופן שהיתה המחשבה להוריד בשבת שודאי לא נחשב למוקצה, ואף אם היה רטוב הרבה, וכל שכן אם זה רק קצת רטוב שאין בזה חשש סחיטה אף לדעת המשנה ברורה.

3. הכלל שהזכרת נקרא "בסיס לדבר האסור, ראה כאן הרבה נדונים סביב ענין זה.

4. בפרי מגדים סי’ שח משב”ז ס”ק ד נסתפק אם בכלי שמלאכתו לאיסור שהוא מוקצה קל יש דין בסיס, אולם התהילה לדוד שם ס”ק א הוכיח מדברי הראשונים שיש להחמיר בזה. במנחת שבת שם הביא מהישועות יעקב שחולק ומיקל. בכל מקרה הבסיס לא יהיה יותר חמור מהמוקצה עצמו, ולכן לצורך גופו או מקומו מותר, ורק להזיז את הקערה סתם כדי שלא תנזק וכדומה או למען הסדר הטוב אסור משום בסיס לדבר האסור.

5. דנו בזה כבר לעיל.

6. מגבונים הם מוקצה בשבת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל