לתרומות לחץ כאן

יש תועלת לגרוס גמרות במהירות?

שאלה:

שלום כבוד הרב יש לי שאלה
כתוב בילקוט יוסף שיש אנשים מנסים לסיים את התלמוד בגריסה כל שנה ושזה נחשב ביטול תורה אם הם עושים כן מבלי להבין כי העיקר בללמוד זה להבין מה שקוראים
לא הבנתי איך זה מסתדר עם מה שכתוב בספר אורחות צדקים שמצטט מהגמרא

וכן בארץ צרפת היו עוסקים בעסק גדול וזמן רב, והיו יושבים במקום אחד ללמוד כל התלמוד, והיו חוזרים תמיד, ולא פסקה תורה מפיהם, והיו עושים כמו מעשי הראשונים, כדאמרינן: לעולם לגרוס איניש ואף-על-גב דמשכח, ואף-על-גב דלא ידע מאי קאמר (ע"ז יט, א), ואמרי: מעקרא לגמר איניש, והדר לסבר (שבת סג, א)

כי הבנתי לכאורה לפי מה שכתוב פה יותר עדיף לסיים מסכת כמה פעמים בגריסה לכאורה אפילו בלי הבנה ורק אחר כך לקרוא עם הבנה האם זה נכון למר כך?

תשובה:

שלום וברכה

פשוט וברור שמדובר כאן בשני נושאים שונים לגמרי… הגמרא מדברת על הנושא של לימוד בבקיאות כפי שזה מוגדר בעולם הישיבות, שהוא בעצם לימוד מהיר, ושטחי יותר, בלי להתעמק בכל קושיא ובלי לעמוד על כל נושא, פשוט להבין את הכתוב ולהמשיך הלאה. ועל זה אומרת הגמרא שיש חשיבות רבה ללימוד כזה שאדם צובר הרבה מאוד ידע אפילו שהוא באופן שטחי, ואז כשהוא בא ללמוד את הדברים בעיון הוא כבר בא עם כל ההיקף הנדרש, והעיון שלו יהיה ברמה אחרת לגמרי.

מה שאתה ציטטת מילקוט יוסף זה משהו אחר, אדם שמדקלם גמרא בלי להבין מה שהוא מדבר, זה ודאי ביטול הזמן וחסר טעם לחלוטין, איזו תועלת זה יביא לו בהמשך לימודו? ברור שלא ישאר לו מזה כלום כי כבר עכשיו אין לו מזה כלום…

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. אז אין תועלת לאדם שקורא כל יום 18 פרקי משניות בגריסה מבלי להבין אין לו תועלת מזה כי אומרים שמי שעושה את זה מסיים את השס משניות בחודש
    ומה הכוונה שאומרים שלעולם יגרוס אדם ואחר כך יסביר זה לא בערך מה שכתוב באחש המקורות הללו

  2. לענד גם בזה יש להבהיר ולחלק.
    כשאדם בא ללמוד – שיגרוס לפני זה את הדף או העמוד ואז יראה ברכה בלימודו. כשאדם נתקע לפעמים על שורה לא מובנת זה בגלל שהוא לא ממשיך טיפה עוד 2 שורות. ככה הוא רואה מראש את הרקע.
    המלצה שלי ללימוד –
    1- גרסא 2-בהבנה 3-לחזור שוב בקריאה עם רש"י- ברינה יקצורו 4- לגרוס שוב (אפשר גם כשמצטברים כמה דפים ולא אחד אחרי השני).

  3. מה שייך פה חייב. וכי זה אסור.
    זה מועיל ודאי ואם לא אז כבודו לא ניסה.
    הדרך להבנה עוברת דרך חוסר הבנה.
    ובגדר עמל תורה.

    מרוב החוכמעס והשוטנשטיין אנשים איבדו את השיטה איך להבין בגמרא.

    מי יכול להבין את הגמרא בקריאה אחת.

    לענ"ד אתם מוציאים דברים מהקשרם.

  4. יישר כח על הבעת דעתך. היה ראוי כמובן להשמיט את המשפט האחרון שהיה מיותר, שהרי גם אם אדם לא סבור כמוך אפשר לקבל בהבנה שכך דעתו, כפי שגם אני מקבל בשמחה ובהבנה את דעתך.

  5. אדם נתבע כפי מה שהוא מסוגל. ודאי שמי שיכול ללמוד בהבנה ולומד גרסא בלבד יתבע על זה. אבל אדם קשה הבנה יזכה לשכר גם על הגרסא. שלכל הפחות ניסה ועסק בדברי תורה.

  6. השאלה אם זה נקרא לנסות, כל אדם יכול להבין משהו, ולכן מי שיכול להבין רק חומש או משנה ובמקום זה הוא בחר לגרוס גמרא בלי להבין מה שהוא לומד, הוא עושה טעות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל