לתרומות לחץ כאן

בל תאחר בצדקה

שאלה:

שלום כבוד הרב יש לי שאלה
שמעתי שאומרים שאם אדם קיבל על עצמו בראש לתת סכום צדקה זה נדר
האם זה נחשב שאדם מאחר נדר במקרה שחשב לתת צדקה לאדם מסויים ביום מסויים והחליט ובסוף החליט לדחות את זה ליום למחרת אבל עוד עומד בדעתו לתת את הצדקה?

תשובה:

שלום רב

כאשר יש עניים מצויים יש לתת את הצדקה מיד, שאם לא כן עוברים באיסור של “בל תאחר”. כאשר סיבת האיחור מחמת שאין לו ממון כרגע, הסתפק החזון איש אם עובר בבל תאחר. בתרומה לבית כנסת הבל תאחר הוא כאשר הגבאי מעונין בכסף, ממילא אם אותו עני מצוי לך והוא מעוניין בכסף, יש לחשוש.

מקורות:

ברמב”ם הלכות מתנות עניים פרק ח הלכה א כתב: הצדקה הרי היא בכלל הנדרים, לפיכך האומר הרי עלי סלע לצדקה, או הרי סלע זו צדקה חייב ליתנה לעניים מיד ואם איחר עבר בבל תאחר שהרי בידו ליתן מיד ועניים מצויין הן, אין שם עניים מפריש ומניח עד שימצא עניים, ואם התנה שלא יתן עד שימצא עני אינו צריך להפריש, וכן אם התנה בשעה שנדר בצדקה או התנדב אותו שיהיו הגבאין רשאין לשנותה ולצורפה בזהב הרי אלו מותרין. מבואר בדבריו שהבל תאחר מיד הוא רק כאשר יש לו כסף ועניים מצויים. וברמ”א סי’ רנז הוסיף, שהתורם לתת לגבאי אינו עובר בבל תאחר אלא אם כן הוא תובעו שישלם. דברי החזון איש הנ”ל הם ביורה דעה סי’ קנג.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. אבל בעיקרון אם אדם רגיל לתת כל חודש סכום מעשר ממשכורת והחליט בראשו לתת ביום ראשון ולאחר מכן נדחה ורוצה לאחר את זה כי אין לו כל כך זמן או שהזמן לא מתאים לתת לאדם האם יש בכך עבירה על נדר?

  2. אם אין כרגע מישהו מסויים שצריך ורוצה את זה עכשיו אין איסור, הטוב ביותר לא לקבוע זמן, ואז רק כשהוא מבקש זאת יש חובה לתת מיד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל