לתרומות לחץ כאן

עבודה בשבת בבית חולים למי מותר ולמי אסור

שאלה:

מה דין עבודה בשבת בבית חולים
למי מותר ולמי אסור

תשובה:

שלום וברכה

יש בענין זה הרבה מאוד פרטים, מה מותר ומה אסור ומתי, אבל הכלל הבסיסי שיש לנו בהל’ שבת, שגם כאשר מלאכה מסוימת מותרת משום פיקוח נפש, אם אני יודע בעבר שבת שאזדקק לה מוטל עלי לעשות מה שאוכל כדי להמנע ממנה. ולכן בכל בתי החולים הדתיים, כמו שערי צדק מעייני הישועה ולניאדו, לכל רופא בשבת מוצמד גוי שעושה עבורו את מלאכת הכתיבה. בבתי חולים אחרים משתמשים במוצרים מסוימים של מכון צומת שמקילים מחומרת האיסור, כמו עט שכותבת כתיבה שאינה מתקיימת, מכשירי גרמא ועוד. על מכשירים אלו יש מחלוקת עקרונית קשה, האם מכשיר שפועל ברצף פעולות מובנות שיש ביניהם השהייה ועוד אופציות הלכתיות מקילות כביכול נחשב גרמא או לא, ויש רבים שסוברים שאין בכך כל תועלת, והואיל וכך הוא אופי פעולת המכשיר נחשב הדבר כמעשה בידים.

על כל פנים, ההגדרה ברורה: פעולה לצורך פיקוח נפש – הצלת חולה מסוכן, כשאין אפשרות של גוי, ודאי מותרת בשבת. לגבי חולה שאין בו סכנה, אין היתר לחלל שבת בשבילו, אבל מותר לו ליטול תרופות. וסתם מיחושים אפילו תרופות אסור. אלו כללים מאוד כוללניים, ועל כל פעולה שעושים צריך לדעת הנחייה ברורה. צריך לדעת מה ההגדרה של החולה וכנ”ל, ומהי ההגדרה של אותו טיפול מסויים, מבחינת צרכי החולה ומבחינת ההלכה.

ממילא קשה לומר למי מותר לעבוד ולמי אסור, גם טכנאי מחשב מותר לו לעשות מלאכה כאשר היא אכן נזקקת לפיקוח נפש, אבל כל דבר לגופו, והעיקר שההתנהלות הכללית תהיה מונחית על ידי רב מומחה.

ראה עוד כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל