לתרומות לחץ כאן

לתבוע גוי או חברה בערכאות

שאלה:

בעזרת ה' יתברך
שאלה בדיני ממונות.

תיאור העניין:
ראובן השאיל לשמעון את רכבו ביום ו' לצורך נסיעה לשבת (משבי דרום לכיוון בית קמה).
מול הישוב פעמי תש"ז, מכונית שבאה מכיוון בית קמה (נהוגה בידי ערבייה ובבעלות חברת "שלמה סיקסט"- כנראה ליסינג) פנתה שמאלה לתוך המושב בלא לתת זכות קדימה לשמעון. ברגע האחרון הוא סובב שמאלה והתחכך צד בצד ברכבה.
ברוך ה' כולם בריאים.
האוטו של ראובן קיבל טוטל-לוסט והורד מן הכביש. לפי דו"ח שמאי ערכו היה 18000 ₪.
ראובן תבע את חברת שלמה והם דחו את התביעה בטענה ששמעון הוא זה שלא נהג כראוי.
יש לנו קטע מוקלט ממנו מתברר מפי אחיה של הנתבעת שהם יקחו אחריות. הקלטנו אותו לאחר שהגיע תביעה נגדית מ"שלמה".
גם לאחר שמיעת ההקלטה הם דחו את תביעתנו ועלי לתבוע בבית משפט.
עורך הדין אמר לי שאין סיכוי שהם יבואו לבוררות בבית הדין הרבני.
שאלותיי:
א. האם מותר לתבוע אותם בבית משפט? נא פרטו את הדרך שבה יש לנהוג (האם מספיק לשאול אותם אם רוצים, האם צריך לגשת לבית דין ולתבוע ואם לא יבואו להמתין לאישור מבית הדין).
בנוסף. אם אני הולך לבוררות בבית דין האם זה אומר שמראש אני מוותר על חלק מן הסכום? האם השואל יצטרך להשלים?
ב. האם יש לי זכות לתבוע? הרי המוציא מחברו עליו הראיה?
ג. אם ראובן לא יכול לתבוע האם על שמעון לשלם לו מדין שואל?
ד. אשמח אם תפרטו את הדין לפי המקרים השונים (אם הרכב היה רק שכור אצל הערביה, אם היה ליסינג אצל הערביה, אם היה רק מבוטח אצל שלמה).

תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

ישראל שיש לו תביעה עם בע"ד גוי, חייב ללכת לבית דין, ואסור לישראל לומר נלך לדון בערכאות. וכ"ש אם יש לו תביעה עם בע"ד חילוני, שצריך לתובעו בבית דין תחילה.

יש לתבוע תחילה בב"ד ואם לא יופיע שלושה פעמים, ביה"ד יתנו היתר לתביעה בערכאות. כאשר מדובר בחילוני או בגוי, ראוי שהתובע יציג זאת בפני מזכיר ביה"ד, ולבקש מהמזכיר שיתקשר אליו וישאל אותו אם מעוניין להישפט בבית דין, אם הנתבע יסרב, יקבל התובע היתר מידי ללא המתנה של ג"פ.

כתבו הפוסקים שאם ברור וידוע שהנתבע לא יופיע בב"ד – כגון חברה ממשלתית או חברה גדולה בבעלות אנשים שאינם שומרים תו"מ, מותר לפנות לערכאות, ואין צורך בהיתר מבי"ד. אמנם אדם פרטי שאינו שומר תו"מ לא קיים את ההיתר הנ"ל, כיון שישנם מקרים שהלה יסכים להתדיין בבי"ד.

התביעה בב"ד לא מפחיתה שום זכות של התובע, כל זכות שיש לתובע לקבל לפי הלכה יקבל בבי"ד.

התביעה צריכה להיות נגד הנהגת הערביה ומול חברת הביטוח שלה, או שהיא תשלם או שהביטוח שלה ישלם. אין כל הבדל אם הרכב פרטי או ליסיניג או מבוטח, הנהג חייב על הנזק כדין אדם המזיק. ואם מבוטח בחברה יש להשליך את החוב של מזיק על חברת הביטוח.

חיובו של השואל בנזק על תאונה שלא מחמתו האם נידון כמתה מחמת מלאכה – נכתוב בתשובה אחרת בל"נ.

בהצלחה.

מקורות:

לתובע גוי בחברת הביטוח: כן איתא במדרש תנחומא פרשת שופטים סימן א:

"ומנין אתה למד שישראל וגוי עובד כוכבים שיש להם עסק זה עם זה, שאסור לישראל לומר לגוי, לך עמי לערכאות שלכם, שהוא עובר בלאו, שנאמר לא עשה כן לכל גוי ומשפטים בל ידעום" ובשו"ת תשב"ץ חלק ב סימן א הביא את החז"ל בשם השאילתות.

מומר שידוע שלא יופיע בב"ד – ראה כסף הקדשים סימן כו סעיף ב.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל