לתרומות לחץ כאן

גישה למנול ביוב משותף שנמצא בחצר פרטי

שאלה:

שלום רב,
אנחנו 6 דיירים בתוך בניין בן מעל 30 דיירים, הרחבנו דירתנו.
במסגרת ההרחבה הוספנו חדרי שירותים, מה שאילץ אותנו ליצור קו ביוב חדש. בתוכנית שלנו היה להתחבר לשוחת ביוב משותף (מנול), שפתחו נמצא בחצר פרטי של אחד הדיירים (אין לנו דרך אחרת).
סיכמנו עם בעל החצר מראש שנוכל להתחבר לזה, וייתכן שנאלץ גם להרים ריצוף וכמובן לרצף מחדש. כמו"כ סוכם איתו שהצינור שיעבור בחצרו יחופה בצורה איסטטתית.
כעת, כאשר אנו אוחזים בחיבור הצינור, הוא פתאום מתנגד ועושה לנו בעיות שונות.
רציתי לברר כמה נקודות:
1. האם הוא יכול לעכב בעדנו להתחבר למנול משותף (המנול שייך לכלל הדיירים) ?
2. האם הוא יכול למנוע עקב מעבר הצינור ברשותו גם כשנחפה את הצינור בצורה איסטטית ?
3. האם הוא יכול לדרוש מאיתנו חיפוי יקר מדי ?
4. השכן דרש מאיתנו חתימה על הסכם על נושאים אחרים עם קנסות ופקדון על כל נזק. בתוך ההסכם כתבנו את הנושא הנ"ל ש"במידה ויהיה צורך להעביר צנרת דרכו, נעשה זאת בצורה אסטטית". הנוסח מנוסח באופן כזה שאנו מתחייבים להעביר בצורה אסטטית, אבל לא בנוסח של התחייבות מצידו. האם זה מחייב גם אותו (הוא גם חתם על ההסכם) ? או שמכיוון שזה מנוסח בלשון כזה שמחייב אותנו ולא אותו, אז זה אכן לא מחייב אותו ?
5. יש לו בחצר אריחים שמורים בצד בדומה לאריחים שחצרו מרוצף בהם, האם יש לנו זכות לדרוש שייתן לנו את האריחים האלו כדי שלא נצטרך לרצף מחדש את כל החצר, אלא נוכל להסתפק בריצוף השטח הספציפי בלבד ?

אשמח מאוד במענה לשאלתי.
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

כשעושים הרחבה מאושרת, או שאירע סתימה במנול, ורוצים לגשת למנול, חובתו של בעל החצר הפרטית לתת לשכנים גישה למנול המשותף, ודינו כמי שיש לו בור מים בתוך שדה חברו, שחייב לתת לו דרך לעבור שם. ואם יש צורך לשבור את הרצפות כדי להגיע למנול, מחובתו של החצר לאפשר לשכנים לעשות זאת.

אמנם בעל החצר הפרטית [שהחצר צמודה לו בטאבו] זכותו לדרוש חיפוי אסטטי, יפה ותקין. ואינו יכול לדרוש חיפוי יקר אלא חיפוי רגיל שמצוי אצל המון העם.

אחרי ששברו כמה רצפות חובתם של השכנים להביא את הרצפות הכי דומות שיש, אך לא ברור שיש חובה להחליף את כל המרצפות, למרות שיש אי התאמה במראה. ולכן אם השכן רוצה שיהיה רצפות תואמות עליו להביא משלו. [במקרים ששברו הרבה רצפות, ואין רצפות תואמות, ומראה החצר משונה מאוד, אז יש חיוב להחליף את כל הרצפות].

מקורות:

שו"ע סימן קסט מבואר אם יש לו בור בתוך שדה חברו, או גינה בתוך גינתו של חברו, שחייב בעל החצר לתת לו גישה לבור ולגינה, בתנאים המובאים שם. וכמו כן במנול שנמצא בתוך חצר פרטית אם יש סתימה או שעשו הרחבה מאושרת, עליו לתת לשכנים גישה לרכושם. אלא שצריכים השכנים לתקן והחזיר את החצר כבתחילה. אמנם על שבירת רצפות מועטות אין חובה להחליף את כל המרצפות, כארש אדם מן שורה לא היה עושה כן לעצמו, למרות שהמראה אינו תקין לחלוטין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל