לתרומות לחץ כאן

גזל ביוטיוב

שאלה:

האם מותר לקחת שיעורי תורה מהיוטיוב ולהפיץ ביוטיוב או שזה גזל? האם אדם שרוצה לצלם ולהעלות ליוטיוב שיעור תורה שהוא מעתיק מספר כל מה שהוא אומר זה יהיה מותר?

תשובה:

שלום וברכה,

שיעורי תורה נחשב לשמיעה, ועל שמיעת שיעורים ושירים לא חל איסור זכויות יוצרים, ולכן מותר להעתיק ולהפיץ אם אין מטרה מסחרית.

להעתיק מספרים, אם מעלה נושאים שלמים – אסור. אם מעלה דפים בודדים, אין זה נחשב להפרת זכויות – ויש להקל.

בהצלחה.

מקורות:

ראה עלון המשפט גליון מספר 39 מאמר של הגאון הרב מנדל שפרן שליט"א.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. אשמח להבין מה כתב כאן הרב: "שירים לא חל איסור זכויות יוצרים, ולכן מותר להעתיק ולהפיץ אם אין מטרה מסחרית"… מה הכוונה? האם כוונת הרב העונה היא שעל שירים אין זכויות יוצרים, ולכן אם שוואקי הוציא דיסק, מותר לי להפיץ אותו לרווחת כל העולם אם אין כוונתי למסחר? הבנתי נכון?

  2. את אתה מעתיק את השירים שלו לנגן פרטי שלך או של חבר – מותר לפי החוק, ולכן גם לפי ההלכה מותר, כן מסר לנו הגאון הרב שפרן שליט"א.

  3. משהו כאן לא ברור בכלל,
    ראשית, הגר"י סילמן טוען שאדם שהיה קונה אילולי היה משיג צרוב, אסור לו לצרוב, וכל נידון זכויות היוצרים מתחיל רק במידה וגם לולי הצריבה לא היה קונה, שאז יש מקום גדול להקל. והוא דיבר על מוזיקה/תוכנות ועוד…
    שנית, בעצם הרב אומר שהרב שפרן אוחז שאין שום זכויות יוצרים על מוזיקה?

  4. שלום וברכה,
    לדעת הגאון הרב סילמן אין כ"כ מושג של זכויות יוצרים בהלכה, אלא שאם רוצה לקנות אוסר הרב הנ"ל בגלל יורד לאומנות.
    דעתו של הגאון הרב שפרן, כדעת השואל ומשיב שזכויות יוצרים כיון שהם חוק קבוע אצלם נהוג הוא גם אצלנו, ולכן יש בעלות על דבר רוחני – המצאה – וכן הייתה דעתו של מרן הגרי"ש זצ"ל שיש בעלות על יצירת החוכמה, כיון שנשכרת בשוק, וכדעת השואל ומשיב. שיטה זו היא השיטה המחמירה ביותר. אמנם כאן הגיע הגאון הרב שפרן וטוען שכל האיסור מתחיל היות ובחוקי העולם נהגו שיש בעלות על יצירת חכמה והחכמה נסחרת בשוק, א"כ דוקא במקום שיש חוק שאוסר אבל במקום שאין החוק שאוסר אין איסור. ולכן בשירים שאין איסור לפי החוק, לא נחשב שיש בעלות על כך, ולכן אין איסור להעתיק. נמצא שלדעתם שלה השו"מ והגרי"ש זצ"ל שהיו המחמירים ביותר בנושא של זכויות יוצרים, כאשר מדובר בשירים אין איסור כלל.
    בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל