לתרומות לחץ כאן

נדר במחשבה

שאלה:

שלום.
היום עברתי מסינון אחד של הטלפון לסינון אחר. בסינון החדש יש שם חנות של אפליקציות כשרה, בניגוד לסינון הקודם, שם לא היה שום חנות . כשחזרתי מתפילת ערבית, נכנסתי לחנות הזאת, ואז פתאום תפסתי את עצמי שבמקום ללמוד תורה, אני עם החנות הזאת. ואז חשבתי לעצמי בהחלטיות, וברצון שלם, ברגע שהלכתי להיכנס עוד פעם לחנות הכשרה הזאת, "אם אתה עכשיו נכנס לחנות הזאת שוב, במקום ללמוד , – אני מקבל על עצמי לחזור לסינון הקודם". המחשבה אכן פעלה את פעולתה, וקמתי בבת אחת מהספה, אבל עוד לפני שהספקי לקום – מה שלחצתי תוך כדי המחשבה הזאת כבר נקלט, ונכנסתי לחנות הזאת.. מיד כיביתי את המסך. אבל, תכל'ס, נכנסתי לחנות..
אני רוצה לציין שהסינון החדש הוא קצת יותר זול מהסינון הקודם (לא הבדל גדול),
וגם ברצוני לציין שאני נוטה לומר (לא בטוח), שהסינון החדש הוא קצת יותר חוסם מראות לא ראויים מהסינון הקודם. (למשל תמונות פרופיל בווטסאפ, שאני לא יודע אם אפשר לסנן בסינון הקודם, אבל בסינון הנוכחי- בטוח שאפשר לסנן) .

האם אני חייב לקיים את המחשבה הזאת שלי, ולעזוב את הסינון החדש?
האם אני צריך התרת נדרים?

תשובה:

שלום וברכה

כיון שזה היה רק במחשבה שלדעת הרבה פוסקים גם בנדר לדבר מצוה אינו חל, למעט נדרי צדקה ותענית, וגם מיד קמת, וגם אתה אומר שהסינון יותר טוב, אין צורך בהתרת נדרים.

מקורות:

נדרי מצוה במחשבה מחלוקת גדולה היא בין הפוסקים, ולדעת רבים הדין הזה קיים רק בנדרי תענית ונדרי צדקה ולא בשאר נדרי מצוה, ראה שערי תשובה סי’ תס ומהר”ם שיק או”ח סי’ רמט וערוך השלחן סי’ רנח סעי’ לט ועוד רבים. אמנם בחתם סופר אבהע”ז ח”ב סי’ קא חשש שנדר חל גם במחשבה כאשר הוא לדבר מצוה, ואין הבדל בין תענית לשאר מצוות, וכן דעת היעב”ץ בהגהותיו נדרים ח ב, ולכן יש לחשוש לדעה זו. אבל בצירוף הנ"ל יש להקל.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל