לתרומות לחץ כאן

מה ההגדרה של גרמא בשבת ובנזיקין?

שאלה:

שלום לר רב/נים.

מה ההגדרה של גרמא? ואיזה תנאי או תנאים צריך כדי שהפעולה של האדם שתעשה תחשב כגרמא?

אם אפשר בבקשה גם מקורות לעיון .

תודה ויום טוב.

תשובה:

שלום וברכה

ההגדרה הכללית של גרמא, היא כאשר מדובר במעשה שאינו ישיר ממך ואינו מידי. ניתן כמה דוגמאות שדיברו בהם בגמרא ובפוסקים: דבר הנעשה מכח ישיר של האדם, כמו זורק אבן או חץ והזיק, נחשב מעשה בידים ולא גרמא. ראה ב"ק ג ב, טושו"ע שפד א, ורמב"ם שבת י"ב י. הדוגמא המאוד ידועה ומשמעותית לגרמא, ומשתמשים בה רבות לענין כל המפסקי גרמא למיניהם ועוד, הוא כאשר אדם זורק חץ על אדם המחזיק תריס, ולאחר מכן רץ והסיר את התריס קודם שיגיע החץ, כך שהמעשה הראשון לא היה בו כדי להמית, והמעשה השני אינו אלא גרמא, ולכן הוא פטור, ראה סנהדרין עז ב ורמב"ם רוצח יג יא, וראה חזון איש ב"ק ב יא שזה דוקא כמו בדןגמא זו שאדם מסיר את התריס שהוא כרוח שאינה מצויה כיון שזה תלוי בדעתו, אבל ברוח מצויה לא נחשב גרמא וחייב על זריקת החץ. יש נושא נוסף רחב שנקרא מצמצם. כלומר, אדם שצולל במים ובא מישהו ומחזיק אותו שלא יוכל לעלות עד שמת, נחשב כרוצח ממש ולא כגרמא [ונחלקו ראשונים אם דוקא כשאוחזו בידו או גם כשמצמצם את המקום] אבל אם הניחו במקום שסוף חמה לבוא וכפתו שם, הרי זה גרמא. וגם בחילוק זה השתמשו רבות במפסקים הנ"ל, לחלק בין מצב קיים שאתה מונע את שינויו שזה אסור, לבין פעולה שתפעל כאשר החשמל יבוא. על סוגיא זו ראה סנהדרין עו ב. והנושא האחרון הוא "בידקא דמיא", כלומר, אדם שהעמיד חפץ ליד סכר ופרץ את הסכר והחפץ ניזוק, שאם זה נעשה על ידי המים שבאו בכוח הראשון, אבל בכוח שני זה גרמא, ראה סנהדרין שם עז ב.

בכל הענין הזה נכתב הרבה בספרים, ראה החשמל בהלכה, מאורי האש, אנציקלופדיה תלמודית ערך חשמל, ועוד ועוד.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. מחילה, אבל לא הבנתי מה , מה הכוונה במעשה שאינו ישיר ממך?! הרי אדם חייב לעשות פעולת היתר מצידו כדי שתעשה המלאכה בפועל , אולם היא תקרה לאחר זמן, אבל את פעולה הראשונה האדם יוזם, פעולת ההיתר של האדם תהפוך לאחר זמן למלאכה שאסורה בשבת , האם זה נכון ? כי אם כן זה רק תנאי אחד לגרמא, האם פעולה שתעשה ע"י אדם ותגרום למלאכה במרחק גדול גם יכולה להחשב לגרמא ?

  2. הנושא של ההשהייה חסר משמעות, מהות הפעולה ואופיה היא הנושא, אנא למד את התשובה על שלל מרכיביה, הושקע כאן זמן למענך… אל תקרא רק את השורה הראשונה…

  3. מחילה מכבוד תורתכם לא התכוונתי לזלזל בתשובה , התשובה יותר מתמקדת בנזיקין ואני מחפש תשובה לגבי שבת , מה ההגדרה של גרמא לעניין שבת ?

  4. כנראה שבכל זאת קראתם מהר מידי וחבל… הסברתי שכל המקורות לגרמא בשבת הם מהסוגיות האלו בנזיקין, השוואה גמורה, תקרא שוב את כל הסוגים. אלו דוגמאות שמובאות בכל ספרי הגרמא לענין שבת ובכל המאמרים שעוסקים בנושא כדי ליצור מפסקי גרמא למשל, בענין זה יש שני סוגים:
    יש סוג שהרעיון שלו שהוא שולח כל הזמן פולסים חשמליים, והם מופסקים על ידי תריס, וזה פועל כך עוד מלפני שבת, ובשבת לחיצת הכפתור מסיטה את התריס וממילא בה פולס שמפעיל את המכשיר. זה ממש כמו חץ ותריס. קוראים לזה בשפה המקצועית במכונים הטכנולוגים "מניעת המונע".
    ויש מפסק שפועל באופן של המשכת מצב קיים, באופן שבו יש שהתירו שינויים בשעון שבת, ראה בענין זה הרבה תשובות באתר, וגם זה מבוסס על הרעיון שהמצב הקיים נמצא כבר עכשיו ואני רק מונע את הפסקתו על ידי השעון שבת. הכל מבוסס על הגמרות הנ"ל. עיין היטב כי ריכזתי את כל היסודות של גרמא בשבת כאן.ץ

  5. תודה רבה כבוד הרב על העזרה והסבלנות, ושוב מחילה מכבודו, אתם עושים עבודה יסודית וטובה יישר כח שתזכו לאריכות ימים ושנים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל