לתרומות לחץ כאן

אדם מעונג שמתקשה לצום, חייב להתענות בארבע צומות?

שאלה:

רציתי לשאול כמה שאלות.
א. ראיתי שר' משה פינשטיין כתב שכל אדם שחלוש בטבעו יותר מאחרים פטור מצומות [חוץ מיו"כ (לא זוכר אם דיבר גם על ט"ב)]
אני מסופק אם אני כלול בזה, אני בפירוש יותר מפונק, ובשונה מאנשים אחרים שמסוגלים לדחות את ארוחת הבוקר וכד', אני כל יום חייב מיד אחרי התפילה לאכול ארוחת בוקר בשביל ללמוד וכד', כמו"כ אני טיפוס שחייב מנות צהרים וכד', וכל נסיעה ארוכה וכד' מתישה אותי.
כמו"כ אני כבר מיד בתחילת הצום מרגיש חוסר יכולת להתרכז. כמו כן כל הצום אני לא מסוגל ללמוד כמו שצריך [למרות שביום רגיל אני לומד כל היום].
אמנם אני לא ח"ו חולני, וברור לי שיש הרבה אנשים שמרגישים מסתמא כמוני בצום, גם בסוף הצום אני מסגול לעמוד על הרגליים, וביו"כ שאני מגייס את כוחות הנפש, אני מתפלל בכוונה כל בתפילה וכד'.
האם אני פטור מצום.
ב. שאלה נוספת, כיון שמי שחולה פטור מלצום, האם מותר לכתחילה, בגוונא שלמשל לוקח כל יום כדור [לצורך אחר] ויודע שאם לא יקח בלילה לפני הצום, יקום בבוקר אם כאבי ראש, האם מותר לו להמנע מלקחת, בשביל להכנס לגדר חולי ואז להיפטר.
ג. כעי"ז האיסור להתקלח בט' ימים, אמנם יש מקילים לרחוץ אם יש זיעה. השאלה האם מותר כדי לצאת כל הדעות לגרום לו להזיע טובא ולתלכלך כדי שיוכל לכל הדעות להתקלח.

תשובה:

שלום וברכה

  1. אינני מכיר פסק של הגר"מ פיינשטין, אשמח אם תתן לנו מקור מדוייק שנוכל לראות למה הכוונה, שהרי ברור שכל אדם בריא חייב לצום גם אם הוא חלוש מעט. כל ילדה בת 12 בגובה 1.5 מטר צמה… צריך לשמוח בקושי ובצער בקיום מצוות חז"ל, ולהתרכז בתכלית הצום ומה שהוא מסמל, היה חורבן….
  2. יש סוגיא שלמה של מכניס עצמו לאונס, יתכן שכאן הנושא יותר קל, כיון שחולה אינו פטור משום אונס, אלא הוא כלל לא היה בגזירה. אבל גם כאב ראש אינו מוגדר חולי אא"כ הוא חזק עד כדי שנזקקים לשכב. אבל שאלתך מתמיהה אותי, זה כמו שאדם ישאל האם מותר לו להמנע מלאסוף יהלומים… הרי חז"ל ציוו אותנו לצום, כל יהודי עושה כל השתדלות כדי להצליח לקיים את מצוות ה' בשמחה ובחשק. תכין את עצמך טוב לצום, אפשר לקום לפני עלות השחר ולאכול ולשתות על ידי תנאי מראש, תקפיד על שתייה ביום הקודם וכו', והצום יהיה סביר.
  3. בענין זה אולי יש יותר להקל, כיון שבלאו הכי בזמנינו שרגילים לרחוץ כל יום והזיעה מפריעה ביותר יש בהחלט מקום לסמוך על המקילים לרחוץ בצונן איבר איבר עם מעט סבון.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מצו"ב הפסק של ר' משה פיינשטיין

    אגרות משה אורח חיים חלק ד סימן קיד
    ומי שהוא חלוש בטבעו יותר משאר בנ"א נחשב נמי כחולה שמותר לאכול עיין במ"ב שם ס"ק י"א

  2. נראה שכוונתו לאדם חלוש מאוד, שהרי כפי שציינו, ילד בן 13 וילדה בת 12 גם מתענים. הכוונה שיש לו חולשה שניתן להגדירה כחולי, לא כסוג של "מעונג"

  3. אני מבין שראית כ"ת מנער בר מצוה בן 13, היינו מהמנהג.
    שמצד עצם הדין, יש להבין שבזמנם נער בן 13 היה יותר חזק ממבוגר בן זמנינו, שבחוש כל המתבונן בהנהגות זמנים קדומים רואה כמה נחלשו הדורות, ואפילו מזמן שלפני המלחמה להיום, שפעם מצוי היה שכמעט כל נער היה עובד בעבודת כפים מבוקר עד ליל ומביא דליי מיים מהבאר וכד'. [ובזמן התנ"ך רבקה בת 3 סחבה דליים שלמים.]
    ופעם כמעט כל צדיק היה מתענה משבוע לשבוע או בה"ב מדי פעם, דבר שכמעט לא מצלוי היום, ומסופר רק על אנשי מעלה מהיחידים בדור.
    ובכל הדברים חל שינוי תהומי ממש בשנים ספורות [לדוגמא מזה מוסתות, שהבנתי שעולי תימן עוד היה מסודר אצלם מכח תזונה נכונה וכד']
    וכל יום רח"ל קללתו מרובה משל חבירו, וזה עוד סיבה לאבילות בפני עצמה.
    והיום שצמים כמעט כל הזמן עסוקים במתי יגמר הצום, וכמעט שאין הלב פנוי לשים לב לחורבן בחוסר ישוב הדעת שכזה.
    ולא באתי לפטור כולם, אך מעונגים שחלשי, אולי לא כזה צום גזרו חז"ל אשר לא משאיר ישוב הדעת להתבוננות וכד', וצ"ע.
    [דרך אגב שמעתי מעדות מכלי ראשון מבת של מו"ץ בחסידות חשובה, שהורה לו שהיום מוכח שצום בגיל צעיר יכול לפגוע בכח אשה וכד', וע"כ הורה לה שבנות צעירות לא יצומו, למרות שעבר הורה שכן יצומו, אך אמר לה שאפילו בשנים האחרונות חלה ירידת הדורות מבחינת חולשה.
    ובאמת רציתי לשאול אם ידוע על כזה חוו"ד של רופאים לגבי נשים צעירות?]

  4. יש קהילות חסידיות בעיקר שפוטרים נשים מהצומות הקלים. בפגישה שהיתה לי עם רופאים בכנס רבנים הם מכחישים בכל תוקף כל פגיעה אפשרית מחמת הצום. מבחינת הרופאים גם אשה מעוברת יכולה לצום בלי שום חשש, אלא שבזה נתקבלה ההלכה להקל בצומות אלו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *