לתרומות לחץ כאן

נדרי מצווה במחשבה

שאלה:

שלום . במהלך השבת האחרונה הלכתי לשיעור בהלכות ימי בין המיצרים . במהלך השיעור דיבר הרב על דעה בשו"ע שיש כאלה שנהגו לא לאכול בשר מיז' בתמוז. הרהרתי על הדעה הזאת , שקלתי אם אני יכול לעמוד בזה. אולי נטיתי לחיוב, אבל פתאום קפצה מחשבה אצלי ש"אני מקבל על עצמי שלא לאכול בשר מיז' בתמוז". אני נוטה לומר שכשקפצה המחשבה הזאת אצלי לא הייתה קבלה ב100 אחוז בלב שלי וברצון שלי. והראה הכי טובה- שכבר 10 שניות אחר כך התחרטתי לחלוטין על הקבלה החפוזה הזאת. העניין הוא שהקבלה הזאת עלולה לפגוע בשלום בית שלי.. האם אני צריך לעשות התרת נדרים, מדין גדרי מצווה במחשבה. או שלא צריך התרה בכלל?

תשובה:

שלום וברכה

אין צורך לעשות התרת נדרים. ראשית זו לא היתה מחשבה מוחלטת ומושכלת, ושנית, למעשה מקילים בנדרי מצוה בלב, ומחמירים רק במדרי צדקה שנעשים באופן זה.

מקורות:

כאמור, יש בזה מחלוקת גדולה בין הפוסקים, ולדעת רבים הדין הזה של נדרי מצוה בלב קיים רק בנדרי תענית ונדרי צדקה ולא בשאר נדרי מצוה, ראה שערי תשובה סי’ תס ומהר”ם שיק או”ח סי’ רמט וערוך השלחן סי’ רנח סעי’ לט ועוד רבים. אמנם בחתם סופר אבהע”ז ח”ב סי’ קא חשש שנדר חל גם במחשבה כאשר הוא לדבר מצוה, ואין הבדל בין תענית לשאר מצוות, וכן דעת היעב”ץ בהגהותיו נדרים ח ב, ולכן יש לחשוש לדעה זו.

אלא שכאן מדובר במחשבה לא רצנונית ומושכלת ואין כאן קבלה גמורה והנדר לא חל.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. 1.כלומר, אפילו אם נטיתי לחיוב כששקלתי בדעתי האם להחמיר ולא לאכול בשר מיז' בתמוז, אבל כשקפצה המחשבה של "אני מקבל על עצמי", לא הייתה קבלה ברצון של 100%, לכן אין כאן גדר של נדר מצווה במחשבה?
    2. שאלה עיונית: בתשובה בקצרה הרב כתב שלמעשה, מקילים בנדרי מצווה במחשבה ומחמירים בנדרי צדקה ותענית בלבד, ובתשובה ב"מקורות" הרב כתב ש"יש לחשוש לדעה זו (שיש נדרי מצווה במחשבה)". האם יש לחשוש או אין לחשוש?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל