לתרומות לחץ כאן

הפרשת תרומות ומעשרות לחומרא בבית

שאלה:

שלום רב
ידוע שיש מחמירים להפריש מעשרות בבית גם מדבר שהופרש מעשר
מאד אשמח לדעת עיקרי ההסבר מדוע לעשות כן? ומה הצד שלא…

כמו"כ אשמח לדעת בקצרה סדר ההפרשה בבית, ומה זה בדיוק מטבע חמורה שהבנתי שצריך לעשות מנוי בקרן המעשרות.
וכן מה עושים בשנת מעשר עני.

מתנצל מראש על השאלה מצריכה אולי תשובה ארוכה, זה פשוט אף פעם לא יצא לי ברור

תשובה:

שלום וברכה

באופן עקרוני פירות וירקות מכשרות מהודרת אין צורך לעשר אותם שוב, אולם יש שמהדרים לעשות זאת, מחשש שמא בכל זאת התערבו בבית העסק פירות מעושרים עם שאינם כאלו והמשגיח שבא אחר כך אולי נטל מהפטור והפריש על החיוב או חששות שונים, אולי הפריש פחות מידי, או שחלק מהתוצרת של גויים והיא פטורה, כן הורה הגרי”ש אלישיב שאף שאין בכך כל חיוב מן הדין המפריש תבוא עליו הברכה. הלכה זו נכונה לכל מה שנעשה מתוצרת הארץ, כמו לחם ומיני מאפה, ולא רק פירות וירקות.

סדר ההפרשה ראה כאן.

לגבי מעשר עני, יש ליתנו ממש, וכיון שזה לא תמיד אפשרי, מסכמים מראש עם גבאי צדקה שיקבל כסף תמורתו ונותנים לו את הכסף בשווי הפירות. אבל למעשה נהגו לתת בפועל רק בטבל ודאי ולא בהפרשה לחומרא, כך הורה החזון איש מעשרות סי' ז ס"ק יז ועוד.

לא ניתן לחלל על מטבע אא"כ המעשר שווה פרוטה. אבל אם כבר חיללו על מטבע מסוימת זו מעשר שווה פרוטה, והוא בדרגת חיוב שווה למעשר של עכשיו או גבוה ממנה [אסור לחלל מעשר שאינו שווה פרוטה שהוא טבל ודאי על מטבע שחולל עליה ספק טבל, או לחלל מעשר של דגן תירוש ויצהר שהוא דאורייתא, מטבע שחולל עליה מעשר דרבנן], ולכן הנהיגו פרוטה חמורה, שהיא מטבע שחיללו עליה שווה פרוטה של טבל ודאי מדגן תירוש ויצהר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל