לתרומות לחץ כאן

מגש חם עם עוף שהונח על פירורי גבינה

שאלה:

מגש חם עם שניצל עוף, הונח על השולחן והיה שם פירורי גבינה מתחת. מה הדין של המגש, האם הוא טרף? והאם כשמכניסים אותו לתנור הוא יכול גם להטריף את התנור?

אני מציין שהמגש כרגע נמצא במטבח בין מגשים אחרים, ואין לי אפשרות לזהות אותו

תודה לכבוד הרב על התשובה

תשובה:

שלום וברכה

אם מדובר בתבנית האפייה, כלומר כלי ראשון שהוא חם בחום שהיד סולדת בו, שהונח על גבינה, הוא בהחלט נעשה טרף וחייב הכשרה. אם הוא כלי שני, כלומר, לאחר בישול העוף הריקו אותו לתוך מגש, והמגש הזה הונח על הגבינה, בענין זה נחלקו הדעות, וכיון שאתה לא יודע איזה מגש הוא, יש לסמוך שמספיקה הדחה ואין צורך בהכשרה. בפרט שמן הסתם הוא כלי שלישי, שכן את העוף העבירו אליו על ידי כף. אמנם מדובר בדבר גוש שהחמירו בו שהוא עצמו ככלי ראשון, אבל הכלי שבו הוא נמצא נשאר כלי שלישי.

מקורות:

בשולחן ערוך יורה דעה הלכות תערובות סימן קה סעיף ב כתב: חום של כלי ראשון שהיד סולדת בו, מבשל ואוסר כולו. אבל חום של כלי שני אינו מבשל. ויש אומרים שגם כן אינו מפליט ואינו מבליע. וי"א דמכל מקום הוא מפליט ומבליע, ואוסר כדי קליפה. וראוי לחוש ליזהר בדבר לכתחלה (ועי"ל סי' ס"ח סעיף י"ג), אבל בדיעבד מותר בלא קליפה, ובהדחה בעלמא סגי. וכן דעת הרמ"א להלן שם סעי' ג.

אמנם הט"ז שם ס"ק ד החמיר במקום שאין הפסד, אבל נראה שכאן שלא יודעים איזה כלי הוא, וגם לחלק מהדעות בגלל המצקת זה כלי שלישי, יש להקל כדברי השו"ע.

על דין המצקת ראה ט"ז סי' צב סק"ל ובנקודות הכסף שם, ולעומתם בחכמת אדם כלל נט סעי' ג, ובמנחת יצחק ח"ה סי' קכז שהכריע, שלגבי הספק אם זה כלי ראשון או שני יש להחמיר שדינו ככלי ראשון, אבל כשהורק לכלי אחר, יש להקל שהמצקת היתה כלי שני ועכשיו זה כלי שלישי.

כמו כן בחזון איש סי' לב נקט שכל המחלוקת בכלי ראשון העומד על גבי האש, אבל אם הוסר מהאש לכל הדעות המצקת כלי שני. על כך שבכלי שלישי המנהג להקל גם אם היד סולדת, ראה פתחי תשובה סי' צד סק"ז, אף שהביא מדברי החתם סופר שמחמיר בזה.

עוד יש לדון כאן לענין ביטול בשישים אבל אין צורך בכך.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה על התשובה

    ביררתי והיה כאן 2 מגשים כלי ראשון (מדובר בתבניות האפיה)
    ומדובר במגשים גדולים (מהסוג שיש במטבחים גדולים ולא מגש ביתי)
    ועכשיו הם במטבח בין עוד הרבה מגשים ואי אפשר לזהותם (זה מטבח גדול שמספק יותר מ300 מנות לכל ארוחה, וכמובן שאין זה בקלות כלל וכלל להכשיר את המטבח או אפילו רק את המגשים)

    וגם הסיפור הוא שמצאו פירורים לבנים אחרי לערך שעתיים שהסירו משם את המגשים, ויש ספק אם הפירורים האלה הם גבינה, ובהחלט ייתכן שהם משהו אחר והמגשים החמים שהונחו הם בכלל לא נגעו בגבינה

    מה הדין? האם יש מקום לחשוש לאיסור? האם אפשר לאכול מהמטבח הזה?

    תודה מראש על התשובה

  2. אין צורך לחשוש. באופן כללי יש לוודא שיש הפרדה בין חלב לבשר במטבח הזה, מדוע חוששים שזה גבינה? איך יש מגע בין מקום של גבינה למקום של בשר?

  3. זהו מטבח כשר למהדרין וכו וכו

    המגשים הובאו לאחד המשרדים שיש שם כמה אנשי צוות, ויש שם כל מיני מזונות ואוכל וכו' ולפעמים אנשים לוקחים אוכל מהמטבח למשרד ואוכלים שם, היות וזה משרד עם מחשבים וכו' לכן אין שם שולחן נפרד לבשר ולחלב, ולכן יכול להיות שאיכשהו היה על השולחן פירורי גבינה, הגם שכנ"ל זה יכול להיות אלף דברים אחרים.

    כבוד הרב כתב שאין לחשוש. האם לפי הפרטים הנ"ל זה עדיין בסדר?

    תודה מראש על התשובה
    זה יעזור מאוד

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל