אדם שנפסל מחמת עבירה, כיצד הוא נפסל לעדות שכבר העיד?

רבני בית ההוראה
י"ב תמוז ה'תשע"ח

שאלה:

שלום לרב המשיב,
אדם שנפסל מחמת עבירה, כיצד הוא נפסל לעדות שכבר העיד?
א. האם יש צורך בעדים כשרים שיעידו עליו בבית דין שאכן עבר עבירה? היות ש”אין אשם משים עצמו רשע”
ב. אם העדים לכך שעבר עבירה אינם בעצמם עדים כשרים (כגון חילונים שאינם שומרים שבת), הוא בכל זאת נפסל?
ג. ראיתי באתר שאדם שידוע כי הוא מחלל שבת בפרהסיא או שהוא ידוע בכך שעובר/עבר על אותה עבירה אין צורך כלל בעדים שיעידו עליו על מנת לפוסלו, האם זה האמת? אם כן מה ההגדרה שהוא ידוע בכך?האם הכוונה שלכל מי שמכיר אותו יש ידיעה על כך?
ד. האם לגבי השאלות לעיל יש חילוק בין עבירה מדאורייתא, עבירה דרבנן, גנב או כל חילוק אחר? אם כן מהו?

השאלה מתייחסת לאדם שלכל הסובבים הוא הוחזק כאדם כשר שומר תורה ומצוות בזמן שהיה עד

בנוסף, מה נדרש מאדם על מנת שיוכל להעיד? לפי מה שנראה יתכן שמאוד מאוד קשה למצוא עד כשר

תודה לרב המשיב

תשובה:

שלום וברכה,

כדי לפסול אדם לעד צריך שיהיה עדים על כך שעבר את העברות, וכשיש עדים שעבר לפני שראה את העדות נפסל למפרע.

ואין העד נפסל על פי עצמו, כיון שאין אדם משים עצמו רשע. אבל אדם שאומר על עצמו שהוא רשע על העבר לא מאמינים, אבל לכתחילה לא ממנים אותו לעד. אם יצא קול שהוא רשע, לא נפסל, אבל אם יצא קול או חשד שחשוד בעריות אינו כשר לעדות קידושין וגירושין. (שו”ע חו”מ סימן לד סעיף כה).

העובר על עברות דאורייתא ויודע שזה אסור, נפסל ללא הכרזה – גם על העבר. והעובר על עברות דרבנן נפסל רק אחרי שיכריזו עליו שהוא פסול. (שם סעיף כג)

עבר על עברות דאורייתא שחייבים עליהם מלקות או מיתת ב”ד נפסל מדאורייתא. ואם אין עליהם חיוב מלקות או מיתת ב”ד – נפסל מדרבנן. וכן העובר עברות דרבנן נפסל מדרבנן. וי”א שבעברות דרבנן צריך שיהיו עברות של חימוד ממון (שם סעיפים ג-ד).

בהצלחה.

2 תגובות

    ל:

    תודה על התשובה.
    לפי זה אם אדם שהיה עד בא וטוען שהוא גנב משהו לפני העדות ומי שהיה מודע לזה היו מעט אנשים חילוניים לגמרי, האם באופן כזה לא מאמינים לו היות ואין עדים כשרים שראו את מעשה?

    ומה דינו אם שב בתשובה לאחר שהעיד והשיב את הגזלה?

    הרב נפתלי בן חיים:

    אם אין שתי עדים לא נפסל לעדות. ואם יש קול חזק לא נפסל אלא לאותו דבר מדרבנן.
    בהצלחה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *