לתרומות לחץ כאן

ביטול בשישים בתערובת יבש ביבש / מין במינו

שאלה:

שלום כבוד הרב
יש לי שאלה ממשהו שקרה לי והייתי רוצה לדעת מה לעשות
מה הדין אם פירור פיצה או פירור גבינה נפל לתוך רוטב salsa (זה רוטב עם חתיכות של ירקות בפנים, זה לא נוזלי 100 אחוז), ויש ברוטב הרבה יותר משישים כנגד מה שנפל, האם הרוטב נהיה חלבי? או שמותר לי עדיין לאכול אותו עם בשר?

תודה לכבוד הרב על התשובה

ואם כבר, האם ביטול בשישים שיש לנו בבשר בחלב הוא רק לח בלח? או גם יבש בלח, ויבש ביבש?

תשובה:

שלום וברכה

רוטב גם אם יש בו חתיכות הוא עדיין לח ולא יבש. ולעצם הענין חכמים חייבו שישים גם בביטול של יבש ביבש כשאינו מינו, ראה רמ"א סי' קט סעי' א. עיקר הטעם לכך הוא מחשש שמא יבשלם יחד ותהיה נתינת טעם ביניהם. אולם בש"ך סי' צח ס"ק ו הוסיף עוד טעם בשם האיסור והיתר, שבאופן זה גם ביבש אין האיסור ניכר [במידה ואכן אינו ניכר כמובן]. במין במינו נחלקו ראשונים אם צריך שישים, הרמב"ם מאכלות אסורות פט"ו ה,ד סבר שמדרבנן גם כאן צריך שישים, ואילו התוס' חולין ק א רא"ש פרק גיד הנשה סי' לז, רשב"א בתורת הבית ב"ד ש"א יז א נקטו שדי ברוב. הטעם הוא, משום שבמין במינו אין נתינת טעם.

ידועה מחלוקת הראשונים באופן זה של מין במינו ברוב האם מותר לאדם אחד לאכול את כל התערובת, או איך היא נאכלת, הרא"ש סובר שמותר לאדם אחד לאכול הכל יחד, והרשב"א סובר שמותר לאדם אחד לאכול הכל, אבל בנפרד, ואילו הסמ"ג אומר שאדם אחד לא יכול לאכול הכל כיון שממה נפשך הוא אוכל איסור, והלכה בשו"ע שם כדעת הרשב"א, אלא שבשם יש אומרים הביא את דברי הסמ,ג לחוש לו לכתחילה [ראה כף החיים שם אות כג].

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. הבנתי שבבשר בחלב, יבש ביבש בטל בשישים בין מין במינו ובין מין בשאינו מינו.

    אני רק רוצה לוודאות בנוגע לתערובת של לח ביבש או יבש בלח האם גם שם אומרים שזה בטל בשישים בבשר וחלב?
    אם כבוד הרב יוכל להגיד לי אם זה נכון אשמח מאוד.

    נ.ב. התגובה הקודמת נשלחה בטעות, נא לא לאשרה.

  2. כאשר זה לא ניכר בתערובת זה בטל, אם ניתן להכיר את זה, כמו מרק צח שנפל לתוכו חרק, הוא כמובן לא בטל כלל [גם אם אינו בריה שלמה].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל