לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

מזוזה במרפסת ובחדר שירות קטן

שאלה:

ערב טוב.

אנו עומדים להכנס לדירה חדשה,רצינו לדעת היכן יש חיוב לקבוע מזוזה,מה דין מרפסת? חדר שירות? ומטבח שאין לו דלת אך יש 2 קירות שמפרידים אותו מהסלון.
כמו"כ נשמח לדעת מה הברכה שמברכים בעת קביעת המזוזה,ומה פרטי הדינים בתלייתה.

יישר כח

תשובה:

שלום וברכה

קשה מאוד לתת כללים מדוייקים ללא פתח בלי תיאור מדוייק. באופן כללי כל חדרי הבית חייבים במזוזה למעט השירותים והאמבטיה. את המזוזה קובעים לימין הנכנס לחדר או לבית, בשליש העליון של הפתח לקראת סופו. לגבי מרפסת אם מדובר במרפסת פתוחה למשל, כיון שנחלקו הדעות באיזה צד קובעים את המזוזה יש לקבוע בלא ברכה. כמו כן, הדבר תלוי בגודלה של המרפסת ראה בענין זה כאן. כאשר מדובר במרפסת מקורה זה תלוי רק בשאלת הגודל של המרפסת, שכן כאשר היא גדולה יותר מ2 מטר על 2 מטר יש לקבוע בברכה לימין הנכנס למרפסת, וכשאינה בגודל הזה, יש לקבוע ללא ברכה לימין הנכנס מהמרפסת לבית ולא להיפך. ראה כאן.

לגבי חדר השירות: באופן כללי, חדר שאין בו ד’ אמות על ד’ אמות, כלומר 2 מטר על 2 מטר בקירוב אינו חייב במזוזה [ויש סוברים שאין צורך בחדר כזה מרובע, אלא די בכך שיש בשטחו כדי לרבע שטח כזה, כלומר יש בו שטח כולל של ארבע אמות]. אמנם, באופנים מסוימים סברו חלק מהפוסקים שיש חיוב מזוזה גם בפחות משיעור זה, כגון  בבית שער – מבואה לבית, שהיא משמשת לצרכיה גם כשאינה בשיעור זה, או חדר קטן הפתוח לחדר גדול ומשמש אותו כעין מחסן, ולכן במקומות כאלו יש לקבוע את המזוזה ללא ברכה, ואת המזוזה נראה שיש לקבוע לימין הנכנס מהחדר הקטן לגדול.

מה ששמים בו אשפה זה לא נחשב עדיין בית שאינו של כבוד, וגם החלון אינו מפריע.

יישוב טוב ובהצלחה רבה!

מקורות:

ראה כאן שיעור יפה ומקיף בענין זה.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. בני אשכנז קובעים את המזוזה באלכסון, כאשר הצד העליון מרוחק יותר – נטייה קדימה, כדי לצאת את כל השיטות שנחלקו בזה אם צריך שוכב או עומד, ומנהג בני ספרד בעומד, אבל להקפיד מאוד שלא תהיה שום נטייה אחורה!

  2. כאשר בעל הבית קובע את המזוזה נוסח הברכה הוא אשר קדשנו במצוותיו וצינו לקבוע מזוזה. כאשר אדם קובע בביתו של אחר בשליחותו נחלקו הדעות: הרמב"ם כתב שמברך על קביעת מזוזה, והובאו דבריו בדעת קדושים בדעת תורה למהרש"ם בשנות חיים לגרש"ק ועוד, ויש שנקטו שאין חילוק והנוסח הוא לקבוע מזוזה, וכן נראה בערוך השלחן ובן איש חי ועוד שהשמיטו את חילוקו של הרמב"ם, וכן הורה הגר"ש וואזנר, הואו כל השיטות בס' שערי המזוזה פרק יז הלכה ה, כך שבשני האופנים במקרה זה יש על מה לסמוך.

  3. גם אשה יכולה לקבוע, אבל מברכים על המזוזה הראשונה ולא מפסיקים בדיבור עד לאחר קביעת האחרונה כדי שהברכה תחול על כולן, אם גם אתה וגם אשתך רוצים לקבוע, תוציא אותה ידי חובה בברכה, ושניכם אל תפסיקו בדיבור כנ"ל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל