לתרומות לחץ כאן

הנאה ממזגן שהודלק באיסור / מאה ברכות על ידי אין כאלוקינו

שאלה:

שלום כבוד הרב
1. האם ישראל שהדליק מזגן בחדר שישראל חברו בין כה יהיה שם ולא היה משנה לו אם יש בחדר מזגן או לא , האם נקרא שאסור לו להנות או שבין כה תכנן להיות שם בחדר לכן מותר?
2. בסימן תרכב ס"ק ה שאמירת אין כאלוקינו בשבת משלימה למאה ברכות- מדוע ?הרי זו לא ברכה?
תודה

תשובה:

שלום וברכה

  1. כאשר אותו אדם שהדליק את המזגן הוא בעל החדר והשני הוא אורח, אין היתר להשאר שם, כיון שבסופו של דבר הוא נהנה מאוד מהמזגן, אבל אם הוא גר שם וזה הוא חדרו וביתו, עובר העבירה אינו יכול לאסור עליו את השימוש שם ולהכריח אותו ללכת למקום אחר, כך מבואר במשנה ברורה בסי' רעו בהרחבה.
  2. הנושא של מאה ברכות אינו תואם לכללים הרגילים של הברכות, למשל, יש דעות בפוסקים שגם חזרת הש"ץ משלימה למאה ברכות למרות שאינו יוצא ידי חובה בתפילת הש"ץ כיון שהוא בקי, הלכה זו של אין כאלוקינו מקורה במהרי”ל בדיני יום הכיפורים, וכתב שם שאמירת אין כאלוקינו עולה כמו י”ב ברכות, שכן יש שם י”ב שבחים ולאחר מכן מסיימים בברוך אלוקינו העולה על כולם. ובכך משלימים את מה שחסרנו בשמונה עשרה, שכן בימות החול יש 19 ברכות ובשבת 7, ועם אמירת אין כאלוקינו החשבון עולה בשלימות.הסיבה לכך שעצה זו אינה מוזכרת בהל' שבת אלא בהל' יום הכיפורים היא פשוטה בתכלית, אין ספק שאמירת אין כאלוקינו אינה ברכה ממש, מותר לאומרה מתי שרוצים ואין הדבר נחשב כברכה לבטלה… ולכן, בשבת שניתן להשלים את מנין הברכות על ידי אכילה ושתייה וברכות ממש, ראוי כך לעשות ולא לסמוך על אמירה זו. לאידך גיסא, לא רצו לסמוך על אכילה ושתייה שתלויה בדעת בני אדם, לכן תיקנו בשבת לאומרה, וביום הכיפורים לא נצרכו לכך מחמת השבחים האחרים הנאמרים במשך היום.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל