לתרומות לחץ כאן

הנחת מים על הפלטה בשבת

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א,
האם מותר בשבת לשים מים בקומקום על הפלטה על מנת שיתחממו אך לא יגיעו לרתיחה? ואם המים הורתחו מלפני שבת ואח'כ התקררו האם מותר יהיה לשים מים אלו
בקומקום על הפלטה ושיגיעו לרתיחה ?

תשובה:

שלום וברכה

בישול בשבת הוא כבר כשהמים מגיעים לשיעור יד סולדת, שזה אנחנו מחמירים כבר מ40 מעלות, כך שודאי אסור לקחת מים ולהניח אותם על הפלטה אפילו לחימום קטן כזה. כמו כן חובה לדעת, שגם כאשר הכוונה להסיר אותם לפני שיגיעו לשיעור זה [לשתייה לא יועיל אבל נניח לרחיצת תינוק], גם כן אסור, כיון שיכולים להגיע שם לשיעור זה של יד סולדת ולכן גזרו חכמים שגם אם הכוונה להסיר אותם קודם אסור שמא ישאיר אותם ויתבשלו. איסור זה נקרא גזירת הפשר.

גם מים שהיו מבושלים לפני שבת, אם חזרו והצטננו אסור להניח אותם בשבת על מקור חום, ובענין זה נחלקו הדעות: למנהג בני ספרד, כל שירדו משיעור יד סולדת, אפילו הם עדיין חמימים מהבישול הראשון כבר אסור להניח אותם על מקור חום ושי בהם כל דיני בישול בשבת, ולמנהג בני אשכנז כל עוד לא הסתלק הבישול הראשון לגמרי והם עדיין חמים קצת אין בהם איסור בישול. אלא שעדיין יש בהם איסור חזרה כפי שציינתי לך בתשובה הקודמת, שאסור להניח על הפלטה ממש אלא על כלי אחר הפוך ויש מחמירים רק על על כלי מלא באוכל וכדומה. אבל שוב, רק אם עדיין הם חמימים קצת ולבני ספרד רק אם היד סולדת בהם. עוד יש לציין ששיעור ארבעים מעלות ליד סולדת הוא רק לחומרא, לומר שאסור לחמם לשיעור זה, אבל לא לקולא, ולכן לבני ספרד שאסור להחזיר מים שהתבשלו כשאין היד סולדת בהם, יש להחמיר שיהיו חמים לפחות 70 מעלות!

כמו כן כתב בילקוט יוסף סי' שיח, שלמרות שבמאכל יבש הקל הגר"ע יוסף להחזיר על פלטה כיון שהמאכל מבושל כל צרכו, במים שהתבשלו אפילו הם רותחים ממש לא הקל בזה [טעמו לא מובן לי אבל כך הובא שם], ולכן לכל הדעות בשום מצב אין להניח את המים על הפלטה ממש, אפילו עדיין היד סולדת בהם – 70 מעלות מהבישול הראשון.

שבוע טוב ומבורך!

מקורות:

ראה שו"ע סי' שיח סעי' ד.

הצטרף לדיון

17 תגובות

  1. בס״ד
    לכבוד הרב הגאון שליט״א
    אולי טעמו שחשש לדעת המ״א בסימן שיח כו כמדומני שבמאכל שיש בו בישול אחר בישול כמו מים יש להחמיר ולשמור י״ל כללי חזרה גם כשאין מיחזי כמבשל ?
    תודה על האתר הנפלא

  2. מחילה,

    הערה קטנה.

    לדעת השולחן ערוך מותר להחמם בשבת,
    מים צוננים שהתבשלו מערב בשבת לחום שהיד סולדת בו.
    כי מים ללא תבשיל, הוא הגדר מצטמק ורע לו.
    כך כתבו עוד אחרונים רבים בדעת מרן, שיש להקל במצטמק ורע לו. כן דעת הרב כנסת הגדולה בתשובה (חאו"ח סימן יז). וכן דעת מרן החיד"א בברכי יוסף (סי' שיח סק"ה). וכן כתב הגאון רבי ישמעאל הכהן בשו"ת זרע אמת (חאו"ח סי' לט). ופתח הדביר (סימן שיח סק"ו השני). ורבי שבתי וינטורה בספר נהר שלום (סי' שיח סק"ח). ובספר מקור חיים להגאון מליסא (סימן שיח על הט"ז סק"ד).ואמנם יש חולקים בדעת מרן, והרב משנה ברורה (סי' שיח ס"ק סב) הביא מה שכתב התוספת שבת, שמרן השלחן ערוך בסעיף ח' הנ"ל רק העתיק את לשונו של רבינו ירוחם, אבל מרן עצמו לא מסכים להקל לחמם תבשיל לח שמצטמק ורע לו, שהרי בשלחן ערוך בסעיף ד' סתם ולא חילק בין אם מצטמק ויפה לו או מצטמק ורע לו, ומשמע שבכל אופן יש בישול אחר בישול בלח. אולם תירוץ זה אינו מוכרח שהרי המגן אברהם (סימן שיח ס"ק כז) – עמד גם כן על הסתירה הזו, וכתב שמרן בסעיף ד' סמך על מה שכתב בסעיף ח', שבישול אחר בישול בלח הוא דוקא במצטמק ויפה לו. המשנה ברורה הכיר את אותם הפוסקים הספרדים הנ"ל שמתירים, אבל העדיף לפי הבנתו הרחבה, את תירוצו של התוספת שבת, שמרן בסעיף ח' רק העתיק את לשונו של רבינו ירוחם, ואינו מסכים לו להלכה.
     

  3. מה שדנו בדעת השו"ע להקל על פי רבינו ירוחם הוא תבשיל שרוב יבש ויש בו רוטב, ובזה באמת הגר"ע יוסף מיקל, אבל אם הכל לח, ודאי אסור להניח על הפלטה לכל הדעות וכל שכן במים שיש את סברת השביתת השבת שכיון שכלל לא ניכר בהם בישולם הראשון – אסור. יצויין, שלדעת הגר"ע יוסף בדעת השו"ע, אפילו מים רותחים בכלי שני אסור להחזיר לכלי ראשון משום איסור בישול, גם אם מתקיימים בזה כל תנאי חזרה, משום שחשש בזה לדעת רבינו יונה שהביאו השו"ע.

  4. מחילה,
    אם כבודו יעיין בכל האחרונים ששלחתי כאן יראה ששם מבואר במפורש בדעת שולחן ערוך שמותר לחמם אפילו לכדי יד סולדת בו בשבת מים צוננים, שהתבשלו בערב שבת.

    ולעצם הטענה של כבודו,
    ששולחן ערוך דיבר ברוב יבש.
    אציג את לשון שולחן ערוך,

    "להניח דבר קר שנתבשל כל צרכו ע"ג מיחם שעל האש, י"א שדינו כמניחו כנגד המדורה וכל דבר שמותר להניחו כנגד המדורה במקום שהיד סולדת בו, כגון שיבש, מותר להניחו ע"ג מיחם שעל גבי האש. וי"א דהוי כמניח ע"ג כירה לכתחלה ואסור אפילו אם נתבשל כל צרכו ואפילו אם מצטמק ורע לו ואפילו אם נותנו שם לשמור חומו; וראשון נראה עיקר. ומ"מ אם הוא תבשיל שיש בו רוטב ומצטמק ויפה לו, אסור לדברי הכל."
    הנה סיים השולחן ערוך "שתבשיל שיש גם רוטב היות שהוא מצטמק ויפה לו אסור לדברי הכל."
    אולם תבשיל שמצטמק ורע לו (כגון מים שהתבשלו מערב שבת, שהם בגדר מצטמק ורע לו שהרי המים הולכים ונחסרים.) באנו למחלוקת שהביא השולחן ערוך באותו סעיף,
    והכריע השולחן ערוך "שראשון נראה עיקר" שמותר לחמם ליד סולדת תבשיל צונן שמצטמק ורע לו בשבת.

  5. "שיש בו רוטב" הכוונה שעיקרו יבש ויש בו רוטב, וזה הנושא הידוע בענין רבינו ירוחם. אינני מכיר פוסק אחד שיתיר למעשה הנחת מרק קר על פלטה בשבת.

  6. אני הקטן אולי לא הבנתי , אבל שמעתי גם מה שהרב אליהו רשם כן וציטט את הפוסקים , זה קטע מתוך שיעור של הרב יצחק יוסף שליט"א מצולם מהשיעור השבועי מלפני 3 שנים , יש קישור לסרטוןhttps://m.youtube.com/watch?v=nhxw53yoc9k
    ושם אמר שמים שרתחו לפני שבת והתקררו מותר לחמם בשבת משום מצטמק ורע לו , כך גם קפה , וציטט את ספר שם חדש שאמר שכך נהגו בירושלים , לפני מאות שנים , הכינו קנקן קפה לפני שבת והיו מחממים אותו באשמורת הבוקר למתפללים

  7. אין לי מושג על מה מדובר, אין ספק שאסור לחמם מרק שהתקרר ולשים על הפלטה, הגר"ע יוסף החמיר בענין זה מאוד, עד שאמר שאדם שרואה שתבשילו מתייבש, אסור לו לשים מים רותחים הממיחם בכוס ולשפוך לסיר, כי כיון שנעשו כלי שני אף שעדיין רותחים זה כבר נחשב שנצטננו ויש בהם איסור בישול!

  8. מחילה,
    יהודה ועוד לקרא?
    מה שכבודו מצטט, זה נאמר בדברי השולחן ערוך, סימן שיח סעיף ד' וזה לשונו "וה"מ שיש בו בישול אחר בישול, בתבשיל שיש בו מרק," זאת אומרת שיש בישול אחר בישול, כי זה מצטמק ויפה לו בתבשיל שיש בו מים וזה פשוט.

    מה שאנחנו כתבנו, ומה שהשואל שאל, זה רק במים בלבד ללא תבשיל. בזה הדין היות שזה מוגדר מצטמק ורע לו(עיין משנה ברורה סימן רנ"ג סעיף קטן ח') אזי מותר לחממו לכדי היד סולדת בו. ובאמת זה כבר נכתב במפורש ע"י ספר מנחת כהן (שער ב סוף פרק ב) גדול האחרונים לפני כ 300 שנה, שמותר מעיקר הדין לקחת מים שהורתחו מערב שבת ובשבת הם צוננים, ולחממם בשבת.
    היות שזה מוגדר מצטמק ורע לו.

    לכן איני מבין מדוע כבודו כותב שזה אסור ללא ספק בזמן שיש אחרונים שמתירים את עניין הנ"ל.

    ועוד גם אם כבודו אין לו מושג
    מדוע כבודו לא מציג את הדעת החולקת כדי שהבוחר יבחר,
    כמו באיזה דעה יפסוק.
     

  9. משום שברור שהכרעת הפוסקים לאסור מכל וכל, וגם בילקוט יוסף סימן שיח סעי' טז וסעיף נד נקט כך בפשיטות כמנהג כל ישראל.

  10. מחילה,

    כבר שלח לכם כאן הרב שי,
    שהמנהג בירושלים היה שהיו שמחממים מים שהתבשלו מערב בשבת.

    זה שהשתנה המנהג מפני שהתקבל ספרו של המשנה ברורה, שפוסק בעניין הזה כספר תוספת שבת.

    אמנם אדם שיהיה מעוניין לחזור כמנהג הקודם או כמו יהודים רבים שעדיין ממשיכים את המנהג שלפני מאות שנים לכאורה יכול לעשו זאת.

    וכהבנה של מגן אברהם ואחרונים רבים בשו"ע,
    וכדעת מנחת כהן.

  11. אבל הרב יצחק יוסף אמר במפורש זה מצולם , אפשר לשלוח לו מייל אז לשאול אותו , ולגבי מרק לא יודע מה האשכנזים פוסקים בזה בגרמא , אבל הרב יצחק לוי רבה של נשר ותלמידו המובהק של הראשלצ הרב יצחק יוסף אמר שמותר לחמם מרק על הפלטה שהתקרר , אם זה בגרמא ע"י שעון שבת שהפלטה עתידה לפעול (נגיד תפעל ב 11 בבוקר ) ומניח כמה זמן לפני שתפעל , וגם זה מצולם בהלכה יומית שאמר

  12. מחילה מכבוד תורתכם , ילקוט יוסף קיצור שוע חלק א' בידי בדיוק שכותב את התגובה הזאת , א' בסימן שיח סעיף טז כתב שם על מים צוננים שלא הורתחו לפני שבת שזה לא מה שדובר כאן , כאן דובר לפני שבת הורתחו , ב' בסעיף נד לא כתוב על זה אלא על הסקה בדירות , ולסיכום יש תשובה ברורה שחותמת הכל במחילה שוב מכבוד תורתכם , זה בידי כעת סעיף "סד" בסימן שיח , בילקוט , כותב כך ומצטט מילה אחר מילה "מים שהוחמו מערב שבת והגיעו ליד סולדת בו , ונתקררו בשבת , אם הניחו את המים על הפלאטה בשבת וחזרו והתחממו להגיעו ליד סולדת בו , אפילו הכי מותר לשתות ממים אלה בשבת [ אחר שדעת רבנו ירוחם דמים לבדם המתאדים הוו מצטמק ורע לו , וכ"ד מנחת כהן , מג"א , פתה"ד , שם חדש , ועוד

  13. יש לי מהדורת תשנ"ג – באוצר החכמה, בכל מהדורה זזו טיפה הסעיפים, תנסה להסתכל ימינה שמאלה ותמצא מה שאמרתי.
    הציטוט שלך לגבי הנאה ממה שנעשה בשבת היא לא קשורה לענין, בענין זה דעת הפרי מגדים ונפסק להלכה במשנה ברורה שאפילו שיטה דחויה מצילה מאיסור הנאה ממעשה שבת. זה נושא אחר לחלוטין ממש.

  14. שאלתי לפני כחודש ישירות את רבה של העיר נשר – הרב יצחק לוי שתלמיד מובהק של הרב יצחק יוסף והוא העורך של ספרו "השיעור השבועי" , אמר לי ישירות שהרב יצחק יוסף מתיר לכתחילה לחמם מים בפלטה שהתבשלו כמובן לפני , כך מובא במהדורה החדשה של ילקוט יוסף

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל