לתרומות לחץ כאן

קנייה מכונס נכסים

  שאלה:

האם מותר לקנות סחורה-נכסים של חברה בפירוק /כינוס ..
רקע : נבצר מהחברה לשלם את המשכורות של העובדים.העובדים פנו לכונס הנכסים והוא מינה כונס למכור את נכסי החברה כדי לשלם לנושים (העובדים ספקים).הכונס מקבל 10-11 אחוז מסכום המכירה בעד עבודתו

תשובה:

שלום וברכה,

המכירה שנעשית בהוצאה לפועל אינה הלכתית – לפי הלכה לא אם לא מוצאים קונה שמסכים לקנות במחיר המוערך, נותנים את הנכס לנושה, בשונה מהוצל"פ שמוכרים לנותן הצעה הכי משתלמת. כמו כן פעמים המכירה נעשית כדי לשלם ריביות וחיובים שאינם תקפים בהלכה.

למרות זאת יש צדדים רבים להקל בקנייה מהוצאה לפועל. א. במשכנתא – הלקוח התחייב והסכים שימכרו את הנכס אם לא יפרע. ב. במיסים – יש הסוברים שדינא דמלכותא דינא והחוב תקף.

גם בחובות שאינם תקפים בהלכה, דעת הגאון הרב שפרן שליט"א שמותר לקנות מהוצל"פ, כיון שהדירה תימכר בכל מקרה, וטובתו של בעל הנכס שישתתפו הרבה אנשים במכרז, ובכך מחיר הדירה תעלה, וירוויח יותר כסף. אם חרדים ימנעו מלהשתתף במכרז של דירה באזור חרדי, הרי שהנזק יהיה לבעל הנכס – הנכס ימכר במחיר זול לאדם חילוני במחיר נמוך.

למרות שאין יאוש בקרקע, דעת הנתיבות שאם לפי דיני הערכאות לא יוכל להוציא את הקרקע, יש יאוש בקרקע, לכן מותר להשתתף גם במכרז של מכירת דירות.

על כן יש להתיר לקנות דירה מהוצאה לפועל.

בהצלחה.

מקורות:

ראה עלון המשפט גליון מספר 38

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל