לתרומות לחץ כאן

מדוע אסור לחלל שבת להצלת גוי?

שאלה:

שלום להרב,

שאלה: לגבי יחסות לגוים, בחור אחד יש לו קושי שאמר שלמד במגן אברהם שאם יהיה תינוק גוי זקוק עזרה בשבת שאינו יכול לחלל שבת בעבורו, ותמה על עצמו היאך יכול להיות שאצלנו אין רחמים להציל תינוק?! רק בשביל שהוא גוי. מדובר כשאר אין התר של דרכי שלום.

ביקש לי לשאול לכם, והנני כאן מבקש חוות דעת רבני גדולי דור מן בית מדרש מכובד שליכם. אמרתי לו שבתורה יש הרבה מקומות שיש הבדל בין יהודי לאינו יהודי, שיהודי נקרא "אחיך" וזה לא מעצמו בא זה אלא גזרת המלך, כך לימד אונו בתורה ושאף שמשהו קשה לו להבין צריך לדעת שאין תקלה בא מן ה'. ואם משהו קשה תמיד יש תירוץ טוב.

אשמח לשמוע מכם, ברכה והצלחה לכם בהכל!

תשובה:

שלום וברכה

למעשה אותה שאלה היה יכול לשאול גם על יהודי, מדוע צריך פסוק מיוחד וחי בהם ולא שימות בהם כדי להציל תינוק יהודי, וכי אין רחמים על הילד? צריך פסוק מיוחד שמותר להציל אותו בשבת? והתשובה, קיום המצוות הוא מעל הכל, אלא שאמרה תורה [וגם לא לגבי כל העבירות, יש דברים שהם ביהרג ואל יעבור] "חלל עליו שבת אחת כדי שישמור שבתות הרבה", כלומר, המטרה תמיד היא קיום המצוות וריבוי כבוד שמים, אלא שכאשר אני מציל יהודי אני מרבה קיום מצוות בעולם, אני מחלל שבת אחת ועל ידי כך הוא ישמור שבתות רבות, ובגוי אין בכך ריבוי מצוות. לכן בסופו של דבר קיום מצוות קודם לחיים שלנו, אלא שקיום המצוות דורש מאיתנו להרבות חיים!

יום נעים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל