שאלה:
האם מותר להכין קפה במקום ציבורי (המוצרים בהכשרים מהודרים), אם לא בטוחים שהתרמוס/ הדוד החשמלי עבר הכשרת כלים/טבילה כדת וכדין
תשובה:
שלום וברכה
הכשרה אין צורך כל הנושא הוא טבילת כלים, ולענין זה, אם מדובר במקום מסחרי כמו בית מלון יש להקל להשתמש גם בלי טבילה, בהסתמך על כך שאולי זה נחשב כמו כלים העומדים לסחורה שאינם חייבים טבילה וצירופים נוספים. אם לא מדובר במקום מסחרי, יש לחשוש יותר, אבל גם בזה בשעת הצורך, כיון שמדובר על הוצאת מים בלבד, ולא כמו מזלג שמשתמשים בו כחלק מצורת האכילה, המיקל יש לו על מי לסמוך.
מקורות:
ראה דרכי תשובה יו”ד סי’ קכ אות ע שכבר פשט המנהג בכל העולם שקונים משקאות אצל מוזג יהודי שלא הטביל כליו ואין חוששים לאיסור, וטעמם משום שמדובר במלון שהכלים שבו מיועדים לסחורה ללקוחות ולא לשימוש אישי של בעל הבית, וכן פסקו בשבט סופר יו”ד סי’ סז ומנחת יצחק ח”א סי’ מד. ונראה פשוט מדבריהם שלולי סברא זו – אסור אפילו שימוש חד פעמי. יתר על כן מוכח כך לפי החזון איש שאסר לאכול במלון כזה, ובעל האגרות משה שאסר אף הוא כמבואר במאסף לתורה והוראה חוברת ב עמ’ 20. אולם, במנחת שלמה (ח”ב סי’ סו אות יא) “כבר כתבנו שגם הוצאה מהכלי תשיב השתמשות ולפי”ז כלי שכבר נתחייב בטבילה אסור לאכול ממנו אך אפשר דכיון שהכלי אינו שלו ולאו בעלים הוא לטובלו נהי דאסור להשתמש גם בכלי של ישראל אחר אבל כשהוא רק מוציא את המאכל אשר כבר ניתן לו אפשר להקל אבל לא ישתמש בכף או במזלג שטעון טבילה אך אם האורח יודע שהבעה”ב רוצה לכבדו באוכלין שהוא שם אותם בכלים שלא הוטבלו נכון להמנע ולא לגרום אותו לעשות עבירה. וראה עוד באות יד שם כתב באכילה בבית מלון שלא יתנו לו לטבול את הכלים, במקרה כזה מותר משום שזה אינו שלו. ומסתבר שבמקרים אלו לא אסור חז”ל את האכילה ללא טבילה. ושתי הלכות למדנו מדבריו: א. שכלי שיש ספק לגביו אם חייב טבילה [כמו טרמוס חשמלי שיש שהקילו מחמת חיבורו לקיר, או שימוש של הוצאה בלבד שיש סוברים שאינו מחייב טבילה] יש להקל בשימוש חד פעמי, ומלבד זאת הקיל במקום שהמשתמש אינו רשאי ואינו יכול לטבול. אולם כאמור מדברי כל הפוסקים הנ”ל נראה שלא כדבריו, לכל הפחות בדין השני.
במקרה של מיחם חשמלי גדול הרי זה לא כלי סעודה לכולי עלמא, וקבוע במקומו כמו מקרר. ולעולם אין מביאים מיחם חשמלי גדול אל השולחן, ולא מזיזים אותו ממקומו.
כלי שמוציאים ממנו אוכל בסעודה למה לא יחשב כלי סעודה, מה בכך שהוא גדול?
השאר תגובה