שאלה:
שלום כבוד הרב יש לי שאלה
1.במידה שההורים הביאו לי 50 שקל להסתפר ועלה לדוגמא 40 שקל ועשר שקל נשאר ואמרו לי להשאיר את העודף ממה יש צורך לתת מעשר מה50 שקל או מה10 עשר עודף
2.יש דיין שאמר לי שבמידה שאדם דיבר אחרי קריאת שמע שעל המיטה צריך לקרוא שוב פסוק ראשון ופרשה ראשונה האם זה חיוב בהלכה כי בעיקרון לפעמים זה יכול לקרות שאני צריך לקרוא קש שלוש פעמים אחרי זה כי אני צריך לפעמים לדבר עם מי שבבת
3.האם לעשות דברים קטנים כמו לנעול בית או ללכת להטעין פלאפון נחשבים כהפסק אחרי שקוראים קריאת שמע שעל המיטה?
והאם יש דבר כזה הפסק שאם מחכים יותר מידי זמן אחרי שקוראים קריאת שמע שעל המיטה מהרגע שיושנים יש צורך לקרוא את זה שוב?
תשובה:
שלום רב
- המנהג שמי שתלוי בהוריו עד כדי כך, לא מפריש מעשרות, הם בעצם לא נותנים לך כסף אלא מכלכלים אותך במעט ממתקים.
- זה לא חיוב אלא הידור בעלמא להסמיך את הקריאת שמע לשינה כמה שיותר, לגבי ברכת המפיל יש להקפיד יותר, אף שגם בזה אם אדם דיבר זה לא מעכב. ברכת המפיל חלילה לחזור שוב, שלא יהיה ברכה לבטלה, אלא כוונתי שיש להקפיד לא לדבר. ראה כאן.
- מותר לעשות דברים אלו, וכאמור אין חיוב לקרוא שוב רק להשתדל להסמיך לשינה.
יום נעים.
במצב שיש לאדם כסף שיכל להסתפר מעצמו וכדרך אגב נתנו לו את זה זה גם לא נחשב כדבר שצריך לתת ממנו מעשר
אדם שכל שקל מקבל מההורים ומדובר בסכומים קטנים ולגמרי נסמך עליהם, לא נהגו שמפריש.
במקרה של חייל שאפשר להגיד שלא לא מאה אחוז נסמך עליהם זה שונה?
אם יש לו הכנסות קבועות משלו יש להפריש מעשרות.
אבל במצב הזה כמה יש להפריש
5 שקל מהחמישים או שקל מהעשר שקל שנותרו
כי אומרים שצריך לדייק במעשרות
עוד שאלה אם אדם רוצה לתת סכום מסויים שיש בו מעל המעשרות שהוא צריך לתת אבל הוא לא יודע בוודאות נותר לתת ולהגיד שכל מה שמחוייב ממעשרות מהסכום הזה יהיה מעשר והשאר יהיה צדקה או שחייב לדעת כמה לתת
מהעשר. אפשר לעשות כך כאשר יודעים בבירור את החשבון. ובדיעבד גם כשלא יודעים כפי שציינת שההפרשה המדוייקת היא רק לכתחילה.
השאר תגובה