לתרומות לחץ כאן

לחם משנה על פרוסות לחם / עובר לפני המתפלל

שאלה:

שלום כבוד הרב.
1. האם אפשר לצרף פרוסת לחם ללחם משנה?
2. בסימן כז ס"ק לב- האם המערבתא הוא הצד שליד התתורא?
האם לפי הקבלה לא עדיף לקשור בדרך ליפוף דווקא על התיתורא?
3. בד"כ בבתי כנסת לפעמים אין מקום להתפלל בריחוק 4 אמות ולכן מתחילים להתפלל כאשר השני מאחורה מתחיל את תפילתו פחות מ 4 אמות, האם הראשון שמלפניו צריך לחכות עד שהוא יסיים את התפילה או אומרים שמכיוון שהוא התחיל את התפילה פחות מ4 אמות מחברו אין צרוך לחכות שיסיים?
תודה

תשובה:

שלום וברכה

  1. מעיקר הדין לחם משנה אלו שתי ככרות שלמות ולא פרוסות, כמבואר בשו"ע סי' רעד סעי' א. אלא שבערוך השלחן שם סעי' ה ומשיב דבר סעי' כא ועוד כתבו, שמי שאין לו לחם שלם יקח לכל הפחות פרוסות, כי גם בזה יש קיום לדין לחם משנה, אלא שהצריכו חכמים שלמות כדי שיהיה דרך כבוד.
  2. המעברתא הוא המקום שבו עוברת הרצועה בתוך הבית, אחורי התיתורא. יש נוהגים ללפף על התיתורא כדי להחזיק את הבית במקומו שלא יזוז, אינני יודע אם יש לזה טעם על פי סוד.
  3. כיון שבית הכנסת הוא מקום המיועד לתפילה צריך בהחלט להמתין עד שיסיים. רק אם מתפלל במקום שאינו מיועד לכך אומרים "זה בא בגבולו" ואינו צריך להמתין לו. ראה שו"ע סי' קב סעי ה ומשנה ברורה שם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל