פיאות, מעיקר הדין או מנהג?

רבני בית ההוראה
ל' סיון ה'תשע"ח

שאלה:

שלום,

רציתי לשאול:

עד לפני זמן מה, חשבתי שצריך מעיקר הדין לגדל פיאות ומאוד התפלאתי שראיתי גם צדיקים גדולים בלי זה.

לא ידעתי, שהכוונה בתורה זה פיאות הראש שליד האוזן שאת זה צריך לשמור. בכל אופן, רציתי לדעת אם פעם שחבתי כך ואחרי שנודע לי שאת זה אפשר להוריד וזה רק מנהג, גם בגלל קצת לחץ מהבית אמרתי שאת זה אשאיר.

כעת, בגלל כמה סיבות וביניהם גם בגלל שידוכים חשבתי להוריד ורציתי לשאול האם צריך בשביל להוריד את זה, האם צריך התרת נדרים או שאין צורך כי לא זה מעיקר הדין. או שאולי צריך בגלל שאמרתי שלא אוריד.

תודה רבה מראש (עם ובלי פיאות)….

תשובה:

שלום וברכה

אם חשבת שזה חיוב מעיקר הדין, הרי שגם אם אמרת כך זה היה בגדר טעות בעלמא, אבל אם כבר ידעת שזה רק מנהג ובכל זאת קיבלת על עצמך, גם אם זה היה מחמת לחץ, יתכן שיש צורך התרת נדרים, כי בודאי יש בזה ענין של מנהג טוב מן הסתם. כמובן שיעור של חצי ס”מ אורך צריך להשאיר בכל רוחב הפיאות והוא מהמצח ועד אמצע האוזן וכמה שיטות בזה לענין מקום הגובה, ויש להזהר.

בהצלחה

18 תגובות

    מיכאל:

    תודה על התשובה.

    אך רציתי לשאול, אני מתכוון לפיאות ששמים מאחורי האוזן, על זה אני מדבר. האם זה מעיקר הדין. והאם צריך או לא צריך לעשות התרת נדרים?

    תודה רבה.

    רבני בית ההוראה:

    ודאי שזה לא חיוב מעיקר הדין, רק חשבתי שאולי זה בגדר מנהג טוב שצריך התרה, אינני בטוח.

    מיכאל:

    הלכה למעשה, האם צריך התרת נדרים או לא, פשוט ניסיתי כמה זמן למצוא ולא כל כך גם נעים לי לומר לג’ אנשים למה אני רוצה התרת נדרים, ולכן אני רוצה לדעת למעשה האם צריך התרת נדרים או לא.

    תודה רבה.

    רבני בית ההוראה:

    אם אמרת תמיד את המודעה בערב ראש השנה המבטלת נדרים מכאן ולהבא יש לסמוך על זה לגבי מנהג טוב שלא התנו שיהיה בלי נדר.

    מיכאל:

    …סליחה שאני שואל שוב, אך לא אמרתי את המודעה. אז צריך או עדיף?

    רבני בית ההוראה:

    אינני יודע להכריע.

    מיכאל:

    מאוד אשמח אם כבודו יוכל לענות לי על שאלתי.

    אם אפשר אולי שאני אתקשר לכבודו ואולי יוכל לעשות לי התרת נדרים בטלפון?

    רבני בית ההוראה:

    אנחנו לא עושים התרת נדרים בטלפון, אם זה מועיל זה בדיעבד גדול.

    מיכאל:

    לאמי עשו התרת נדרים בטלפון לגבי כיסוי ראש. לא ידעתי שזה בדיעבד גדול.

    בכל מקרה, אני באמת לא מרגיש נעים ואני רוצה לסכם כעת באופן סופי מה אתם מציעים לי.

    בתודה ובברכה.

    האמת היא, שאני זוכר אם אז שאמרתי שאת זה אשאיר, אינני זוכר אם לא אמרתי בלי נדר. אבל גם אם נגיד שלא אמרתי, אני רוצה לסכם ולקבל מכם באופן סופי מה לעשות.

    תודה ובאמת סליחה על שאני מטריד אתכם.

    מיכאל:

    …ראיתי כעת באתר הזה ממש לפני 4 שנים בדיוק, ששאלו שאלה דומה מאוד:

    http://din.org.il/2014/07/02/קיום-מנהג-טוב-שלוש-פעמים-האם-נחשב-כנדר/

    האם זה יכול לעזור לכם לתת לי תשובה?

    רבני בית ההוראה:

    ליתר בטחון תעשה התרת נדרים, אינני יודע אם זה בכלל מנהג טוב.

    רבני בית ההוראה:

    מה שנאמר שם הכל נכון, אבל לא הבנתי איך זה נוגע לכאן.

    מיכאל:

    האם צריך פתח? או שבמצב כזה לא צריך?

    רבני בית ההוראה:

    הפתח יהיה שלא היתה לך מעולם כוונה ממש לנדר.

    מיכאל:

    אפילו שזה לא נכון? אני אז התכוונתי אבל לא התכוונתי שבכל מצב ממש אני לא יעשה את זה.

    רבני בית ההוראה:

    אם התכוונת לנדר ודאי צריך פתח גמור.

    מיכאל:

    תודה באמת על הסבלנות. התכוונתי באותו זמן שאני רוצה להשאיר. לא בנדר ולא בלא נדר. פשוט אמרתי לעצמי, שפיאות אני משאיר (כי פשוט עד אז הייתי גם מגדל זקן, ובגלל השידוכים היו הרבה שאמרו שלא מעוניינות בגלל הזקן, אז התחלתי להתגלח וגם בשביל זה עשו לי התרת נדרים. אז אמרתי שאת הפיאות אני משאיר. לא התכוונתי ממש לנדר.)

    אז איך צריך לעשות את ההתרה ואת הפתח.

    אני במאת מרגיש לא נעים על הטרחה שלכם, פשוט אני רוצה לדעת באופן סופי מה לעשות. אמרתם שבשביל היתר ביטחון – לעשות התרת נדרים, אז עכשיו אני שואל רק לגבי הפתח.

    תודה.

    רבני בית ההוראה:

    תיגש לרב בית הכנסת ותנסה למצוא פתח, תסביר אולי מה מפריע לך בזה [לי יש פיאות וזה נראה לי בסדר גמור] .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *