לתרומות לחץ כאן

פיצוי במקח טעות

שאלה:

1) אם בתביעת נזיקין נקבע כי על הנתבע לשלם לתובע סך מסוים לצורך תיקון כלשהו, האם על התובע לבצע את התיקון בפועל באותה עלות (וככל שהוא מוצא דרכים לייעל את התיקון תוך צמצום עלויות, עליו להשיב את הסכום לנתבע, או שמא מה שייפסק כנזק הופך לזכות כספית של התובע והוא רשאי לנהוג בסכום זה כרצונו?

2) בביטול מקח טעות, מגיע לקונה לקבל החזר בגין שבח הנכס. אם לצורך השבחת הנכס, במקום לשכור שירות בתשלום, הקונה נעזר בחבר שעשה לו עבודה, בעלת ערך כספי משמעותי, כטובה חברית – האם הקונה זכאי לפיצוי בגין כך?

תשובה:

שלום וברכה,

  1. חיוב תשלומי נזיקים, הוא חובת תשלום, וזכותו של הניזק להחליט שרוצה את הכסף ולא לתקן את הנזק. וכמו כן יכול להחליט לתקן לבדו או לתקן במקום זול, ולקחת את הכסף לעצמו.
  2. יש אופנים שהמשביח נכסי חברו משלמים לו הוצאות, ויש אופנים שמשלמים לא את כל השבח. במקום שחובת בעל הקרקע לשלם הוצאות, יש לחשב את ההוצאות, ואם לא הוציא אלא קיבל מחבר, לא ישלם את ההוצאות. [ואת השבח יקבל מהגזלן]. ואם חובתו של בעל הבית לשלם שבח, משלם הבעה"ב את השבח ללא חישוב כמה הוציא בשביל השבח.

בהצלחה.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה. בעניין שאלה מספר 2 – האם כשמדובר בתשלום בגין שבח של נכס שרכישתו בוטלה כמקח טעות – מדובר בתשלום שבח (וממילא לא משנה שהקונה לא שילם) או מדובר בהחזר הוצאות?

  2. אם התשלום עור הוצאות, יש לחשב הוצאות. ואם החובה לשלם לו שבח, יש לשלם לו את השבח שהושבח, ולא משנה שלא היו לו הוצאות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל