לתרומות לחץ כאן

טענת רעש ולכלולך על שכן שמשפץ את ביתו

שאלה:

שלום וברכה
אני משפץ את הדירה שלי,
א. השכן מתחתי מתלונן שהבית שלו מתמלא אבק, השאלה היא האם אני חייב לשלם לו עוזרת כל יום או שיש את מה שמקובל.. וגם פעם בשבוע זה יותר מהמקובל.. אציין שכשהיה אפשר להתנגד בעיריה השכן לא התנגד ולא התנה איתי כלום.

ב. אותו שכן מתלונן על ניקיון החדר מדרגות שהוא מלא אבק והפועלים בסוף היום מנקים רק כדי לצאת ידי חובה, גם כאן אני שואל האם הוא יכול לטעון זאת? הרי ככה מקובל שבתקופה של בניה לא הכל נוצץ ומבריק..
תמיד יש בבנין מנקה פעם בשבועיים, הוספתי לו כסף בשביל העבודה הרבה שיש בתקופה זו.
האם אני צריך לדאוג למנקה כל שבוע? או בכלל כל יום לפי דברי השכן??

תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

שיפוץ בית נחשב לזנק זמנו, ולא ניתן לעצור את אחד הדיירים שמשפץ את הבית. אמנם אם הנגרם נזק או לכלוך בבית השכן צריך הבונה לתקן או לנכות. חובתו לנכות בצורה סבירה – פעם בשבוע, ולא כל יום.

כמו כן לא ניתן לעכב את הבונה בטענה שיש לכלוך בחדר המדרגות. אך לכלוך מרובה שבחדר מדרגות – מוטל על השכן שבונה. ולכן אם עד עתה הביאו פעמיים בשבוע מנקה, ועכשיו צריך שלושה פעמים, או שהמנקה צריך לעבוד קשה יותר בפעמיים שמנכה, הוצאה זו מוטלת על השכן שבונה.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע חו"מ סימן קנד סעיף ב בהגהת הרמ"א שהתיר לאחד מבני החצר למלאות ביתו באורחים – שאינו תדיר, ואין השכנים יכולים לעכב. וראה עוד בסימן קנה סעיף לז שדעת הרמ"א שנזק של קוטרא שאינו תדיר מותר, והש"ך חולק שם. וראה פת"ש שם בשם רע"א שמותר לו לסמוך על דברי הרמ"א לכתחילה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל