איך חז”ל למדו תורה?

רבני בית ההוראה
כ"ט סיון ה'תשע"ח

שאלה:

שלום כבוד הרב יש לי שאלה שלא כל כך קשורה להלכה
בספר אורחות צדיקים בשער התורה במקום האחרון כתוב קטע מסויים שהשיטה של חז”ל היתה שהיו חוזרים על התלמוד הרבה ורוב הזמן היו חוזרים עליו

בערך אני מביא קטע אני מכווה שהבנתי אותו נכון:
” כעניין שעשו ראשונים בימי חכמי התלמוד, שהיה עיקר לימודם לחזור התלמוד כדי לקיים מה שאמרו: “ושננתם לבניך” – שיהו דברי-תורה מחודדים בפיך, שאם ישאלך אדם דבר, אל תגמגם ותאמר, אלא אמור לו מיד (קדושין ל, א); כי זה הדבר אי אפשר הוא, שיהיו המצוות שנונים ומזומנים בפי האדם להשיב לשואל, אם לא ברוב חזרות, כמו שאמרו בחגיגה (ט, ב): אינו דומה מי ששונה פרקו מאה פעמים, למי ששונה אותו מאה ואחד. ואמרינן במסכת תענית (ח, א), שריש-לקיש היה חוזר ההלכה ארבעים פעמים קודם שבא לפני רבי יוחנן. וכן עשו כולם בימי חכמי התלמוד, שעיקר לימודם היה חזרה.”

וגם בהמשך כתוב כדאמרינן: לעולם לגרוס איניש ואף-על-גב דמשכח, ואף-על-גב דלא ידע מאי קאמר (ע”ז יט, א), ואמרי: מעקרא לגמר איניש, והדר לסבר (שבת סג, א).
רציתי לשאול מה היתה השיטת לימוד שלהם כי שמעתי שהדרך של חז”ל היתה לשנן בעיקר כל דבר 101 פעם או שלפחות לשנן הרבה פעם כדי לא לשכוח רציתי לשאול האם זה נכון ואם לא האם יש ספר שמתאר מה ההבדל בין איך שהיו לומדים אז לבין היום

תשובה:

שלום וברכה

המציאות שאתה מתאר מדוייקת ואינני מבין מה בעצם אתה מחפש, רק יש לזכור שהיתה גם סיבה מאוד בסיסית לריבוי העצום של החזרות שהוא טוב גם היום אבל חשוב היה לאין ערוך בזמנם ששום דבר לא היה כתוב בספר והכל היה עובר מאיש לאיש, שכן היו מקפידים על ההלכה שדברים שבכתב אי אתה רשאי לאומרם בעל פה ולהיפך, כך שכל התורה שבעל פה לא היתה כתובה והיה צורך בשינון אין סופי של כל הלכה.

2 תגובות

  • מאת א:

    השאלה היא שלכאורה זה נשמע כמו שיטה טובה מאוד
    האם יש טעם באופן חלקי לנסות ליישם את זה היום)לפחות חלקית כמו לקחת מזכת אחת מהגמרא ולשנן אותה מאה פעם כדי לא לשכוח כי לכאורה אחרי מאה פעם זה קצת חרות
    וגם מה השתנה חוץ מהקטע הזה שיש ספרים היום שלא מנסים ליישם משהוא דומה כי בעיקרון שמעתי שהדרך הסבירה כדי לזכור דף היא בקריאתו 4 פעם ככה באופן סביר יודעים את הנושא אבל בצורה שזה מתואר שהיו חוזרים על זה מאה פעם לא שמעתי שיש הרבה שמנהיגים ככה חוץ ממספר חסידים של ברסלב שאומרים שלדוגמא כדאי לקרוא מסכת תענית 101 פעם זה נחשב שצמתה תעניות
    ובעיקרון גם שמעתי בשיעור באנטרנט מספר פעמים שמי שעובר בלימוד מסויים חזרה 101 פעמים לא שוכח
    ואם זה יהיה בסדר לנסות לעשות את זה על מסכת אחת לפחות

  • מאת רבני בית ההוראה:

    אדרבה, כמה שחוזרים יותר זוכרים יותר, עלה והצלח!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים