לתרומות לחץ כאן

לשקר במקום העבודה למען קביעות בלימוד התורה

שאלה:

שלום כבוד הרב
אני ב"ה קובע עיתים גם ימי שישי בכולל, כעת בעבודה מכניסים לנו תורנות שישי זה אומר שכול חודש וחצי צריך לבוא לעבודה לתורנות מה שאומר שמתבטלת הקביעות שלי בימי שישי בכולל.
שאלתי היא אם אפשר לשקר ולומר להם שאני חולה בזמן שאני תורן ובכך לא לבוא?
תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

ממש לא. קביעת עתים לתורה הוא דבר גדול מאד. אדם חייב ללמוד ביום ובלילה כפי שנפסק ברמב"ם ובשו"ע. אולם מעלת לימוד התורה מתייחדת בכך שהלימוד נועד לעשות ולקיים את המצוות. ולכן מצווה זו למרות שהיא כנגד כולם כפי שכתוב במשנה שאנו אומרים בכל בוקר, בכל זאת היא נדחית מפני כל מצווה אחרת עוברת (=שלא ניתן לדחותה), והסיבה לכך היא כאמור, משום שמעלת לימוד התורה הוא בשביל ולדעת ולקיים את המצוות, ולכן כאשר בא לפניך מצווה למרות שאתה באמצע הלימוד מפסיקים. (מה שאין כן בכל מצווה אחרת שיש לנו כלל העוסק במצווה פטור מן המצווה).

ואם כך, כיצד ניתן לשקר ולגזול את בעל הבית למען לימוד התורה?! והרי ההיפך הוא הנכון. כל מטרת הלימוד הוא לקיים את המצוות כפי שאנו מצווים. ואם תנאי העבודה מצריכים משמרות בימי שישי פעם בחודש וחצי חייבים לעמוד בכך אא"כ אתה באמת חולה ואז זה חלק מנאי העבודה שאתה פטור מהמשמרת. לכן, כדאי מאוד לחפש שעה אחרת באותו יום שיש כדי שלא לפגוע בקביעות, אבל יושר בעבודה זה הכרחי כמובן.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל