לתרומות לחץ כאן

דינם של חפצים שנשכחו בדירה שכורם

שאלה:

שלום,

שוכר לשעבר שהשאיר חפצים במחסן, כגון מאוורר ישן, שואב אבק, וכד' האם מותר להשתמש/לזרוק? עברו כבר שנתיים… ואין אפשרות ליצור עמו קשר.
תודה!

תשובה:

שלום וברכה,

מעיקר הדין אסור להשליך או לקחת את החפצים, אלא אא"כ מודיע לבעליהם קודם.

הגרי"ש אלישיב זצ"ל סובר שיכול בעל הבית לייחד מקום לחפצים בבית, ולהשכיר את המקום לבעל החפצים, ואת דמי השכירות ייגבם מהחפצים, ואז זוכה בחפצים לעצמו, ויעשה בהם כראות עיניו.

בהצלחה.

מקורות:

הגאון הרב משה פיינשטיין זצ"ל נשאל (שו"ת אגרו"מ חו"מ ח"ב סימן נו) על מי שהניח בבית חבירו קופסאות של אתרוגים בסכום של 3000$ לחודשיים, והנה עברו שנתיים ולא בא לקחתם, ושואל מה יעשה עם קופסאות האתרוגים. והגאון הנ"ל דימה זאת לסימן שיט מחלוקת הרמב"ם והרא"ש מי שהכניס לחצר חברו פירות שלא ברשותו או שהטעהו. וכתב שמעיקר הדין לכו"ע חייב בעל המקום להודיע כשמוציא את הפירות מביתו. אלא שהרמב"ם דיבר באופן שבעל הפירות בעיר, ולכן יש לו לידע שהוציא את הפירות לחוץ, ונחשב שהודיע לו. ואף אם ספק לו אם הוציא את הפירות צריך לבוא ולברר אם הוציא. ומדת חסידות שיודיע בעה"ב בכל עניין. ודעת הרא"ש שיש לחוש שמא בעל הפירות סובר שבעל הבית מאיזה סיבה לא הוציא את הפירות, ולכן אין להוציא עד שיודיע לו ברור. אבל אם בעל הפירות אינו בעיר לכו"ע אין בעה"ב יכול להוציא את הפירות בלי שמודיעו.

הרה"ג יוסף פלישמן אמר לי ששמע מהגרי"ש אלישיב זצ"ל פתרון לחפצים שנשארים במקומות ציבוריים, שיכול הגבאי או בעל הבית לייחד מקום לכל החפצים הנשארים, ולהשכיר את המקום לבעלי החפצים, ולגבות את דמי השכירות מדמי החפצים, וכך החפצים הם שלו, ובכך יכול לעשות עם החפצים כראות עיניו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אני לא מבין. הרי בדירה שכורה, היה פשוט לי שמותר, מכיוון שיש להניח שאם השוכר השאיר שם חפצים מן הסתם אינו מעוניין בהם.
    ושאלתי על מחסן כי אולי יש צד ששכח ולא השאיר בכוונה. אבל גם במקרה שבאמת שכח הרי לאחר שעברו שנתיים מן הסתם לא יבוא לדרוש את שלו כי יחשוב שבוודאי נזרק.

    ולמה זה דומה למי שהכניס לחצר חברו פירות, שלכאורה עדיין מעוניין ברכושו?

  2. בדברים ישנים שנראה שהניח מחמת שאין לו צורך בהם, או בשוכר שעזב לחו"ל והשאיר חפצים שנראה שהשאיר בכוונה כדי שלא לסחוב לחו"ל, מותר לקחתם לעמו, אבל חפצים שנראה ששכח אותם בדירה, אסור לקחתם לעצמו כדין פירות בחצר חברו.
    בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל