לתרומות לחץ כאן

בירך על המחיה על אורז

שאלה:

מה סברת הילקוט יוסף שאדם שאכל אורז ומזונות ,יברך על המחיה ויפטור את האורז?

למה לשיטת הילקוט יוסף שלא יברך נפשות על האורז ואז על המחיה?

תשובה:

שלום וברכה

בשערי תשובה בסי' רח ס"ק יח הביא מחלוקת לגבי אדם שבירך על המחיה על אורז אם יצא ידי חובתו, ומכאן הנדון שלפנינו: בכף החיים שם ס"ק מא הביא מבן איש חי פרשת פנחס, שגם לכתחילה, מי שאכל מזונות ואורז, יברך על המחייה ויפטור את האורז, אולם יש שחלקו על זה, והורו, לכוין לכתחילה בשעת הברכה שאינו רוצה לפטור את האורז, וכך יצא מידי ספק ויוכל לברך גם בורא נפשות, ראה בזה בשו"ת שבט הלוי ח"ט סי' סד.

אם מקדים לברך בורא נפשות זה עדיין לא חלק לגמרי, שכן אמנם לשיטת המשנה ברורה על פי פרי מגדים נפשות לא פוטר על המחיה אפילו בדיעבד, ראה משנה ברורה בסי’ רח ס”ק סב, אבל יש שחלקו וסברו שזה פוטר, ולדבריהם שוב נכנסו לספק ולצורך לכוין במפורש שלא להוציא וכו', לכן אין בזה הרבה רווח לשיטות אלו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מש"כ שאם מקדים לברך בורא נפשות אינו חלק לגמרי, דאין ברכת בורנ"פ פוטרת על המחיה… ד' המ"ב הנ"ל אינו ענין לניד"ד, דבורא נפשות ודאי פוטרת אורז [אף להסוברים שאם אכל מזונות ואורז יברך על שניהם על המחיה לכתחילה] ודוקא כשאכל מזונות דברכתו על המחיה, אז לא נפטר ע"י בור"נ.

  2. לא הבנת את כוונתי, בגלל המחלוקת האם בורא נפשות פוטר על המחיה יש לו כאן בעיה לא עם האורז, אלא עם העל המחיה על העוגה אחר כך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל