לתרומות לחץ כאן

מנהג טוב 3 פעמים וסיום מסכת

שאלה:

שלום כבוד הרב יש לי שאלה
אומרים שאם נוהגים מנהג טוב 3 פעמים בלי להגיד בלי נדר יש לו דין של נדר
אם אני רגיל לקרוא תפילת רבי ישמעאל כהן גדול כל יום ולבשתי מכנס קצר מאוד והחלפתי למכנס ארוך לפני שקראתי את זה וחשבתי שכל עוד זה מזדמן ושזה לא מצריך הרבה טרחה אני ילבש ארוך כשאני קורא את זה אבל לא היתה לי כוונה באופן קבוע לעשות את זה או לקרוא את זה עם מכנס ארוך ואני גם לא זוכר אם אמרתי בלי נדר אבל אני די מאמין שכן האם אני מחוייב מדין נדר במקרה שלא היתה כוונתי בכך?

ועוד שאלה בבית כנסת קרוב לבית החליטו לחלק עד ט"ו באב מסכת משניות עם פירוש קהתי והביאו זמן על זה,במידה שהביאו לי מסכת או שתיים שהם בסיום סדר שיש את התפילה הזאת שקוראים בסיום מסכת גמרא או בסיום סדר משניות יש טעם שאני יקרא את זה במידה שלא סיימתי את כל הסדר אלא רק את המסכת האחרונה בסדר [לדוגמא מסכת ביכורים היא האחרונה בסדר זרעים וכו]

תשובה:

שלום וברכה

כיון שחשבת במפורש שאתה לא רוצה לקבל זאת ומן הסתם גם אמרת שיהיה בלי נדר אין חשש. באופן כללי כדאי באמת להתרגל תמיד אם מקבלים משהו קבוע, לומר בלי נדר.

אתה יכול לומר את הנוסח אבל במקום המילים סדר זרעים וכדומה, תאמר מסכת ביכורים.

בהצלחה רבה ושיתקבלו התפילות!

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. בסדר תודה רבה הרב
    ליתר דיוק במידה שאדם מסיים 2 מסכתות לפני סיום סדר צריך להגיד את שניהם בסיום המסכתות שבסוף הסדר
    [כלומר לדוגמא מסכת עבודה זרה וביכורים צריך להזכיר את שניהם בסיום הסדר במידה שרק אלו הוא סיים בסדר של הסט משניות]

  2. עוד שאלה אם אדם עובד יכול לחתום על יום חופש במידה שהוא גורם למשהוא אחר להניח תפילין כל יום בעבודתו שבלי להגיע הוא לא יניח או שיש בעיה בכך [במידה שיש צורך ביום חופש]

  3. צריך לדעת שעם כל החשיבות לזיכוי הרבים, בסופו של דבר האחריות לקיום המצוה היא של אותו אדם! הוא יהודי כמוני וכמוך ומחוייב במצוה, ועליו להיות אחראי למעשיו. לכן אתה לא צריך להיות משועבד לבוא לעבודה רק כדי להניח לו תפילין. מהיות טוב תתקשר אליו תגיד לו שאתה לא נמצא אבל שיניח בעצמו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל