לתרומות לחץ כאן

בת מרווקה אם היא מותרת לכהן?

שאלה:

שלום לכבוד הרב , האם מותר לכהן להינשא לרווקה שיש לה ילד מבלי שנישאה?

תשובה:

שלום רב,

אם האמא אומרת שהיא נבעלה לכשר (שאינו ממזר) הבת ודאי יכולה להתחתן עם כהן, וכפי שאמרו בכתובות יד,א ונפסק בשו"ע בסי ו'. שבמקום שיש רוב כשרים וגם היא טוענת ברי שלכשר נבעלתי, היא מותרת לכהן אף לכתחילה.

בנוסף, מאחר שהיום בכל מקום כמעט קיים "תרי רובי", א"כ תמיד הבת תהיה מותרת לכהונה. אלא אם כן ידוע שאביה אינו יהודי, אז היא אסורה לכתחילה לכהן, כמבואר בסי' ו'.

מקורות:

לגבי תרי רובי. ראה בשב שמעתתא, שמעתתא ד' פרק כג שכתב בפירוש שהיום תמיד יש תרי רובי שהרי אין דלתות מדינה נעולות. וראה שם בהערות הגרש"ז. ועיין עוד בחזון איש סימן ז’ ס”ק ו’: “ונראה דהחמירו חז”ל להצריך דבר ניכר (רוב סיעה) ולא ידענו שיעורו, ונראה דבעשרה בני אדם בודאי סגי, ואין לומר כיון דרוב בני אדם הן מהעיר אין להסתפק באורחים המועט דא”כ יצטרך שתהיה הסיעה שקולה עם העיר דאם היא יתרה אין להסתפק בבני העיר, ולפי”ז לדידן שהאורחין מצוין תמיד בעיר וגם אורחין א”י מצוין, איכא לעולם תרי רובא, וגם בספק מי אזל למי יש להקל וגם אם אנו מסופקים ביום העיבור אי היה ביום השוק או לפניו ולאחריו יש מקום להקל, דאינו אלא ספק מעלה, ומן הדין חשיב רוב”. ועיין עוד בשו”ת גבעת פנחס של ההפלאה סימן ה’.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מחילה מכת"ר השואל לא שאל מה דין הבת או הילד שנולד אלא שאל לגבי האשה הרווקה שנבעלה מחוץ לנישואין והתעברה ונולד לה ילד. ואף שמה שכתר השיב עונה גם על זה והקבה לא מביא תקלה לצדיקים עכ"פ הארתי להבהרה.

  2. ישר כח אתה צודק לא שמתי לב. אולם בהחלט יש הבדל מסוים. אם היא בחו"ל היא אסורה לכהן ולא מספיק שתאמר לכשר נבעלתי דהרי יש שם רוב פסולים (לכהונה – גויים). אא"כ יהיה דיימא ממישהו מסויים + ברי שלה אז אפשר להתיר (וגם זה לא בשופי…תלוי בשיטות הראשונים בביאור הסוגיה ביבמות סט,ב)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל