לתרומות לחץ כאן

מוך דחוק לעיכובא?

שאלה:

שלום הרב,

א. מה הדין אם אשתי בוודאות הוציאה את המוך הדחוק כ- 2 דקות לפני צאת הכוכבים?
אשתי ערב לפני ניסתה לעשות הפסק טהרה ויצא טוב, ובבדיקה למחרת בבוקר ראתה דם, ושוב ניסתה באותו היום לפני השקיעה ויצא טוב, אבל את המוך הוציאה מוקדם כ-2 דקות לפני צאת הכוכבים בגלל שעון לא מכוון. האם מכיוון שראתה דם בבדיקה בבוקר זה נחשב שראתה באותו היום שבדיקת מוך מעכבת? ואם זה אכן מעכב האם 2 דקות לפני זה מעכב?

ב. אם אשה התבלבלה לרגע ולא זכרה מתי ליל הטבילה שלה זה נחשב היסח הדעת מהספירה?

תודה.

תשובה:

שלום וברכה

היא יצאה ידי חובה, גם אם זה נחשב יום שראתה בו זה לא נחשב יום הראשון לראייה, ולכן המוך דחוק להלכה הוא עדיין רק חומרא [למעט דעת החוות דעת], ויש לצרף שודאי כוונתך לצאת הכוכבים של 18 דק' אבל העיקר בפוסקים הוא 13.5 דק' וזה ודאי היה. אבל גם בלי צירוף זה הדין כנ"ל.

מקורות:

המוך דחוק הוא חובה רק כשזה נעשה ביום הראשון לוסת [כגון שהיתה ראייה על העד באמצע שבעה נקיים ובאותו יום צריך לחזור ולעשות שוב הפסק טהרה] אבל אם לא מדובר ביום הראשון לראיית הדם, להלכה נוקטים שזו חומרא ולא חיוב גמור, ולכן אשה שזה גורם לה לפצע ודאי לא צריכה לעשות זאת. ראה שו”ע סי’ קצו סעי’ ב ובש”ך שם. וראה שם שלדעת הרמ”א אפילו ביום הראשון המוך דחוק אינו מעכב, וכ”כ שם בביאור הגר”א. בחוות דעת החמיר עוד יותר, שתמיד אם היתה ראייה באותו היום, אף שאינו היום הראשון לראייה המוך דחוק מעכב, אבל כאמור השו”ע והרמ”א נוקטים שניהם באופן זה לקולא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל