לתרומות לחץ כאן

הפקעת קידושין / אשת איש שנבעלה לגוי

שאלה:

שאלה א' לשיטת תוספות ור"ת בהפקעת קידושין שבסוגיות בכתובות ג גיטין לג ויבמות צ לא הזכירו בדבריהם שהגט הוא שמאפשר את הפקעת הקידושין האם אפשר לומר שלדעתם חכמים הם אלו שיכולים לקבוע מתי מפקיעים קידושין ומתי לא?
שאלה ב' אשת ישראל שזינתה עם גוי ברצון [מחשש נפשות] האם היא אסורה לבעלה מדאורייתא או מדרבנן האם אפשר לקבל מקורות לעניין
תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

א. לא הבנתי את שאלתך. אין אופציה של הפקעת קידושין שלא ע"י גט. כלומר, יש מקרים שגט שיש בו בעיה מסויימת תיקנו חז"ל שניתן יהיה להתגרש בו וזאת עפ"י סברת הפקעינהו. אולם בסוגיות הללו לא מצאנו הפקעת קידושין ללא גט. ובודאי שלא על דעת עצמנו נוכל להפקיע קידושין, אלא רק במקומות שראו חז"ל לתקן זאת כדי שלא יווצר מכשול.

ב. גם שאלה זו לא הבנתי, מה הכוונה מרצון ומחמת נפשות? זה דבר והיפוכו, אם היא אנוסה אינה נאסרה לבעלה (אלא אם כן הוא כהן) ואם אינה אנוסה אלא עשתה זאת מרצון נאסרה לבעלה. אמנם דעת רבינו תם (כתובות ג,ב) שבעילת גוי אינה אוסרת לבעלה אולם כל הראשונים והפוסקים חלקו עליו. ויש שסייגו את דבריו שכוונתו לומר שאינה אסורה לבועל הנכרי לאחר שיתגייר, ראה שם ברא"ש, ובתרומת הדשן סי' ריט, וראה עוד בשו"ע סי' קעח סוף אבה"ע ובבית שמואל שם.

ולשאלה האם היא אסורה מדאורייתא או מדרבנן. לדעת ריב"ם שהובא שם בתוס' הוא מדאורייתא. והאחרונים כבר דנו בשאלה זו, אם נאמר שאיסור זנות עם גוי אינו אלא מדרבנן כיצד יתכן שהיא תאסר לבעלה מדאורייתא?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל