לתרומות לחץ כאן

מדוע התורה איפשרה קידושי קטנה?

שאלה:

שלום הרב,
האם הרב יכול להתייחס לצד המוסרי בנישואי קטינות?
ההיתר של התורה נתפס כשיא של החפצה כלפי הבת. אף אם כביכול יש מקומות שזה יהיה מועיל, אך נדמה כי להתיר לאבא לקדש את בתו למוכה שחין – זה פשוט הזיה ועקור מכל אכפתיות כלפי הבנות.
כיצד ניתן לומר שלתת לילדה בת 3 להינשא לאדם זר לכל חיה בלי אפשרות לצאת מקשר זה , זה דבר סביר והגיוני?
ואף אם נאמר שכבר בתלמוד לא המליצו על זה, ואף החוק אוסר זאת כיום – אך סו"ס התורה עצמה התירה, ועובדה היא שחכמים לא עקרו זאת כפי שעשו במציאויות הרבה פחות גרועות.

תשובה:

שלום רב,

מצוות התורה ניתנו בכללות ולא באופן פרטני וספציפי בסיטואציה כזו או אחרת. ודאי שכאשר אדם עומד לפני סיטואציה האם להדביק לבתו חתן שהיא ממש אינה חפצה בו, עליו לשקול מעבר לשיקולים של מותר אסור, יכול לא יכול. ואת כל זה לא שייך להכניס בגדרי מצוות התורה, לצורך כך יש מצוות הקשורות למידות כמו ואהבת לרעיך כמוך וכד'.

הדיון בחז"ל שאדם יכול ללתת את בתו למוכה שחין, הוא כמובן דיון תיאורטי ולא משהו מומלץ או מעשי. הסיבה שחז"ל לא הפקיעו מהאב את האפשרות להשיא את בתו לאדם כזה, לעניות דעתי הוא משום שזה ממילא לא היה קיים. וכי איזה אב ירצה שבתו תינשא למוכה שחין?! לכן חז"ל לא עסקו בפן המעשי של אפשרות זו.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל