לתרומות לחץ כאן

מתי צריך להתחתן?

שאלה:

שלום ושבוע טוב.בירצוני לישאול מתי ראוי לישא אישה כתוב בן 20 לחופה מיצד שני ראיתי ברמב"ם רק כאשר אדם יש לו מלאכה מקור פרנסה בעצם ודירה אז ישא אישה, אומר לכם תאמת לי אין מקור פרנסה יציב וגם אני לו 100 אחוז בריא נפשית אבל רוצה לעבוד את ה' בכול לב רוצה לימצוא את זיווגי כי התאווה אני מרגיש זה הדבר שהכי מוריד אותי מעבודת ה' וחלילה לו מיתחתן רק בישביל זה, זה גם צורך נפשי שה' נתן באדם לו טוב היות האדם לבדו העשה לו עזר כנגדו ואני מרגיש יותר בנוי ורצה לחתור לכיוון השאלה האים נכון להתחיל בחיפוש רק אחרי שאדם מבוסס כלכלית או גם שאדם בבחינה שלי עובד מיזדמנות פה ושם

תשובה:

שלום רב,

ראשית בשו"ע אכן כתוב שאדם חייב לשאת אישה מקסימום עד גיל עשרים. ואם הוא כבן עזאי שחשקה נפשו לעשות בתורה והוא ברמה של בן עזאי וחבריו הוא יכול להמשיך לעסוק בתורה אבל גם זה מסוייג: דווקא כאשר אין חשש שיעבור עבירה. אבל אם יש חשש כפי שאתה אומר שיש תאווה, ודאי שאין סיבה והיתר לדחות את מועד הנישואין.

לעצם השאלה מצד אחד כתוב שלא לאחר את גיל עשרים, ומאידך כתוב שאדם צריך בית וגם שדה כדי שיהיה לו פרנסה ואח"כ שיתחתן. וכי היום מצוי שאדם בגיל עשרים כבר יהיו מצוייד בדירה משלו + שדה וכד' עברו פרנסה? כנראה שעבר זה היה מצוי ולא מופקע כלל וכלל. אבל בזמנינו שאין זה הגיוני, מותר להתאחר גם לאחר גיל עשרים.

והסיבה לכך הוא שהרי לכאורה ניתן להקשות מדוע כאשר הגיע אדם לגיל 13 והוא מחוייב במצוות מדוע שלא יהיה חייב גם להינשא? למה דוחים עד גיל עשרים? כמו כן יש להקשות בחובת פריה ורביה כתוב בסי' עו שאדם חייב להשתדל במסגרת חובת מצוות עונה שלו, ואם חובת עונה הוא פעם בחודש וכד' רק אז הוא מחוייב להשתדל עבור פריה ורביה. וגם כאן השאלה נשאלת מדוע שלא יהיה מחוייב להשתדל הרבה יותר, הרי המצווה הזו רובצת עליו עד שיקיימנה?

אלא הטעם הוא שרואים מהלכות אלו שגדר מצוות פריה ורביה הוא שאדם חייב להשתדל במסגרת הנורמה והמקובל. ולכן בעבר לא היה מקובל להתחתן בגיל 13 אלא רק מאוחר יותר, ובהקשר זה אמרו חז"ל שעדיף שיתחתן רק לאחר שיהיה לו בית משלו + שדה. אולם זאת יש לדעת, שגם אם מישהו מתאחר מעט לאחר גיל עשרים, ברור שלא ימתין עד שיהיה לו דירה משלו + שדה, שזה יכול לקחת הרבה מאוד שנים. אלא צריך להשתדל להתחתן כמה שיותר מוקדם כל עוד התנאים מסביב הם סבירים למקובל היום. ואם יש חשש לעבירה ודאי שיש להקדים כמה שיותר מהר כל עוד זה אפשרי.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל