לתרומות לחץ כאן

השאלת טלית במתנה על מנת להחזיר בשבת / ביאור ברכת אשר יצר

שאלה:

שלום לכבוד הרבנים,
אשמח אם תאירו עיני בעניינים הנ"ל:
1.האם אפשר לומר שברכת 'בורא נפשות' תפטור ברכת 'אשר יצר'- משום ששניהם עוסקים בשבח פלאי הבריאה "בורא נפשות רבות וכו" – "אשר יצר את האדם"?
2.למה דווקא בחוטי הציצית יש חומרא שלא לחותכו ע"י כלי מתכתי וביתר המצוות אין, כגון אין חומרא לשלא לחתוך את רצועות התפילין ע"י כלי מתכתי?
3.האם מתנה ע"מ להחזיר מותרת בשבת? כגון להביא לחבר את הטלית בתור מתנה ע"מ להחזיר ועי"כ יוכל לברך עליה?
4. האם כל סוגי הפלאפונים נחשבים כמוקצה לעניין לטלטלם ממקום למקום במטרה שיהא שעון מעורר בחדר אחר ולא היכן שנצמא כעת?
5. האם לעלות לתורה עם שרוול ארוך בימי הקיץ זה חובה גמורה או שמא אם יש משהו עם שרוול קצר ואין עם מה לחסותו יש מקום להל להעלותו?

תשובה:

שלום וברכה

  1. בברכת אשר יצר ההתפעלות אינה רק כללית על עצם הבריאה, אלא גם הודיה על עצם הפלא של עשיית הנקבים והסוגרים באופן מופלא, ועל היות הבורא "תולה דבר רוחני בדבר גשמי" שאף הם דברים שלכאורה אין ביניהם קשר ואעפ"כ נעשים דבר אחד, ראה דברי השו"ע והרמ"א בסי' ז. כל זה אין לו התייחסות בברכת בורא נפשות.
  2. בשו"ע הרב סי' יא סעי' כד נראה שעיקר הטעם בציצית הוא משום שיש בה כח להאריך ימים כמו מזבח והברזל מקצר ימים, כמבו8אר בשבת לב ב שבעוון ציצית בנים קטנים מתים, וראה עוד כף החיים שם סקי"ז.
  3. במתנה על מנת להחזיר ודאי מותר, אבל מעיקר הדין כיון שמדובר במתנה ולא במכירה וזה לצורך שבת זו או לצורך מצוה, התירו גם מתנה גמורה, ראה מגן אברהם סי' שכג ס"ק טו, ועל כך שיש להעדיף במתנה ע"מ להחזיר, ראה צור יעקב סי' פט, ושו"ת תורת חסד סי' כז.
  4. בודאי כולם מוקצה, החילוק הוא רק שאם מדובר במשהו יקר שאנשים נזהרים עליו ולא משתמשים בו אלא לצורך ולא נותנים לילד לגעת וכו', זה מוקצה מחמת חסרון כיס ואסור גם לצורך גופו ומקומו, אבל בדרך כלל הוא כלי שמלאכתו לאיסור ומותר לטלטל לצורך גופו שישמש שעון ומעורר או לצורך מקומו כשהוא מצלצל ומפריע לישון להוציאו מהחדר. כמובן בתנאי שהטלטול אינו מדליק בו את המסך וכדומה.
  5. מותר לעלות לתורה עם שרוול קצר, אבל משום כבוד הציבור יש להתעטף בטלית.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל