תחנון ביארצייט של צדיקים

הרב ירוחם ארלנגר‎
כ"ד סיון ה'תשע"ח

שאלה:

מצוי מאוד בבתי כנסיות של חסידים שאחת ליומיים לא אומרים תחנון בשני וחמישי, משום יארצייט של רב פלוני ואדמו”ר אלמוני…
מאז ומעולם ניקרה במוחי השאלה מה המקור לזה? האם זה מעוגן בהלכה או שזה לא יודע מה…
מה גם שביארצייט של אברהם אבינו ושל הרמב”ם ושל מרן הבית יוסף ושל הגרעק”א כן אומרים תחנון, ורק ביארצייט של אותם רבנים, שלעיתים רבות הם אפילו לא מוכרים.. לא שחלילה חוסר היכרות היא סיבה לחוסר בהערכה, אבל על גדולי האומה לא מצויין בהלכה פטור של תחנון, אז למה בדיוק על אותם רבנים כן יש פטור?וגם בהילולת הרשב”י שאין אומרים תחנון זה מטעמים אחרים של התגלות סתרי תורה ופסיקת התלמידים מלמות ועוד..

אשמח לביאור ולמקורות.. [אם יש..]

ייש”כ.

תשובה:

שלום וברכה

זה אכן מנהג חסידי ואין לו מקור בפוסקים הקדומים, הוא הובא בס’ משמרת שלום [קודינוב] סי’ יב, על פי דברי רש”י יבמות קכב ב שמפרש מה שאמרו שם “ריגלי דאמוראי” שיום שמת בו אדם גדול נקרא רגל. אמנם בנימוקי אורח חיים סי’ קלא דוחה מנהג זה, ומתרעם בעיקר על אלו שנתפסים בכל יארצייט מזדמן כדי לפטור עצמם מחובה “מעיקה זו”…. ובס’ תפילה כהלכתה פרק טו הערה לז כתב בשם בעל האגרות משה, שמי שמתפלל במנין כזה יאמר תחנון לבד ולא יחשוש ללא תתגודדו או יוהרא וכ”כ ביביע אומר ח”ג סי’ יא, וכן שמעתי בשם הגרב”צ אבא שאול, שאף הורה למחות על כך… אמנם ראה בהליכות שלמה פרק יג הערה ז שאם מדובר בתלמידיו של אותו גדול וכך מנהגם, אין למחות.

וכל אחד יעשה כמנהגו, וכל לבבות דורש ה’, ובלבד שיכוין ליבו לשמים!

תגובה אחת

    חיים כהן:

    יישר כוח!

    הידע וההיקף של הרבנים העונים כאן הוא משהו יוצא דופן ולא מצוי.
    תענוג לקרוא תשובות ולקבל מידע הלכתי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *