לתרומות לחץ כאן

נסיעה לקברי צדיקים בחו"ל כשלא ידוע האם יש מניין

שאלה:

שלום וברכה

האם מותר לצאת לכתחילה לקברי צדיקים באירופה כשידוע מראש שמירב הסיכויים שלא יהיה שם מניין?

ובמידה ומותר מבחינה הלכתית לכתחילה ליסוע, האם יש מקום לחשש שאולי יצא שכרו בהפסדו, שאדם נוסע לקברי צדיקים להתפלל על צרכיו ולהיוושע כשהוא מפסיד תפילה במניין, ואולי עדיף שלא ליסוע כלל ולא להפסיד תפילה במניין?

תודה

תשובה:

שלום רב,

אין ספק שאתה צודק!

כתב בהליכות שלמה תפילה עמוד סא, שאין ראוי לנסוע למקום שאין בו מנין אלא אם כן הוא נוסע לצורך פרנסה בריאות וכד’. (ובהערות שם הביא ראיה שאם הוא גר במקום שאין בו מנין אינו חייב לשכור אנשים למנין וכד’ למרות שבאופן כללי על דרבנן הוא צריך להוציא כסף).

וראה גם בשבט הלוי (ח”ו סי’ כא אות ג’) שכתב:

“ואשר שאל דיש אנשים שנוסעים למקום נופש (שלא לרפואה) או למקום ענוגים מקום שאין שם מנין אם מותר לעשות כן, וטענתם בפיהם כי החיוב של תפלה בצבור הוא דוקא כשיש במקומו מנין, אבל ליסע למקום שאין מנין אין איסור והביאו מצדיקים שעשו כן…..ובעיקר הדבר פשוט בעיני דאם נוסעים רק לתענוג בעלמא דאיסור קעבדי – דבין בעשה בין בל”ת דאורייתא או דרבנן אסור להכניס עצמו למצב שאח”כ תדחה האיסור – או שיפטור ממצוה, והדברים ארוכים במק”א, דסו”ס גורם לבטל קדושת ה’ בעשרה קדיש קדושה וברכו ועניית האמנים ועוד, ולבטל זה שלא לצורך פשיטא דאיסורא עביד, הגם אם נימא דמי שגר במקום שאין מנין מצורך פרנסתו או כה”ג לא קעביד איסורא, אבל להכניס עצמו לזה אסור – והצדיקים שכ’ כב’ אולי הי’ להם איזה טעם הגון ע”פ הלכה, או לרפואה וכה”ג, ואם הוא באמת שלא לצורך כלל מצדיקים כאלה לא שמענו”.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל