לתרומות לחץ כאן

מסירת גנב למשטרה

שאלה:

אני עובד בישיבה, אחד מן הלילות מצאו גנב בבנין הישיבה המוצאו לא הכיר בו והזעיק את המשטרה ואת חבורה נקראת חבירים (העסוקים בשמירה במשך הלילות) הם הצליחו לתפוס את הגנב, למעשה מדובר מבחור ממשפחה חרדי אשר מסיבות בלתי ידועות הסתבך בגשמיות וברוחניות וכו' נפתחה תיק אשמה נגד בחור הנ"ל חברת חבירים טוענים שהבחור הנ"ל כבר פרץ להרבה בתים יהודים ובתי מדרשות באיזור שלנו ועד היום לא הצליחו לתפסו על החם והיות שכבר תפסו אותו טוענים שמצד אחריות שלנו לראות שיסגר בכלא היות שאין ברירה, למעשה המשפחה מתחננים אלינו שלא יאשמו אותו, השאלה הוא האם מותר להשאיר את התיק פתוח ומסתמא יאשם למעצר או אסור מצד הדין וחייבים לבטלו או אולי חייבים לראות שילך למעצר מצד אחריות לאחרים?

תודה רבה!

תשובה:

לברר את ההפסד מול התועלת צריך להתיעץ עם רב המכיר את הנידון באופן אישי, מהי דרך הטיפול הטובה ביותר, האם לסגור את התיק ולטפל בצורה אחרת או להשאיר את התיק פתוח.

לענין האם מותר על ההלכה למסור גנב המזיק לרבים מבואר בשו"ע שמותר כשאין דרך אחרת.[1]

 

[1]  שו"ע חו"מ סימן שפח' סעיף יב' כל המוסר הצבור ומצערן, מותר למסרו ביד עובדי כוכבים אנסים להכותו ולאסרו ולקנסו; אבל מפני צער יחיד אסור למסרו. הגה: (וע"ל סי' תכ"ה ס"א). מי שעוסק בזיופים וכדומה, ויש לחוש שיזיק רבים,  מתרין בו שלא יעשה, ואם אינו משגיח, יכולין למסרו ולומר שאין אחר מתעסק בו אלא זה לבד. וברמ"א סעיף ז' שם. י"א דאדם המוכה מחבירו יכול לילך לקבול לפני העו"ג, אף על פי דגרם למכה היזק גדול (מרדכי הנ"ל ומהרי"ו סימן כ"ח ותשובת מימוני דנזיקין סימן ט"ו ומהר"ם מרזבורג). ובש"ך שם ס"ק מה'

הרבנים המשיבים : גבריאל לומברד אשר דזימיטרובסקי אברהם בוטרמן

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל