לתרומות לחץ כאן

הוי דן את כל האדם לכף זכות – עד איזה גבול?

שאלה:

שלום לכבוד הרב,
בעניין לדון לכף זכות והתמקדות בנקודות הטובות-
לאחרונה שמנו לב, שאנחנו מסתכלים על דבר שהוא אסור, אבל בוחנים את התמונה לפרטי פרטים, ומנסים לראות שם את הנקודות הטובות ולחשוב טוב על אותו אדם.
לא שאנחנו שמחים מהמעשה האסור, אבל אנחנו מנסים להסתכל על משהו טוב שיצא מכל העסק. כי מה שנעשה- כבר נעשה.
דוגמא: זמרת יהודיה תינוקת שנשבתה שהופיעה בפני המוני אנשים- גברים ונשים, עם שיר מסוים בעל מסר מסוים, ואנחנו חושבים על הרבה נשים בארץ ובעולם, שייתכן מאוד שהושפעו לטובה מהופעת הזמרת- אם זה מבחינת תפישה עצמית או מבחינה רגשית באופן כללי/ אחר.
האם זה תקין? שהרי כנראה מדובר במצווה הבאה בעבירה חמורה.
האם מותר לנו לנסות (ולהצליח) להסתכל בצורה חיובית על אנשים כאלו ואחרים, ואפילו אולי לומר לזכותם, שיצא משהו טוב מכל הסיפור וכו'?
תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה

למעשה נראה לי שבשאלתך אתה מערבב שני מושגים שונים לגמרי… עצם המחשבה או האמירה שלמרות שהדבר הזה אסור יצא ממנו גם דברים טובים, זה לא בעיה. אם זה נכון זה נכון, ואם לא, אזי אין טעם לחשוב זאת… עכ"פ אין בחשיבה הזו פגם.

הנושא של לדון לכף זכות הוא משהו אחר לגמרי, לומר שמעשיה אינם חטא! או לומר שהיא שוגגת [שזה אולי נכון במקרה הנוכחי]. ובענין זה חשוב לדעת שאכן מדובר במעשה אסור, ואין שום תועלת ורצון לבורא עולם במעשה זה שהוא בא בעבירה, ושום תועלת כביכול שיצאה ממעשה זה אינה מצדיקה את עשייתו, כך שאם היא תשאל מה עדיף לעשות, בודאי יש להמנע לגמרי משירה בפני גברים בכל סיטואציה שהיא, וההגדרה הכללית של המעשה הזה הוא חטא. כמובן, לשיר שירים שגם גורמים לאנשים לחטוא יותר זו עבירה חמורה יותר משירים שגורמים לאנשים להתחזק, אבל עדיין מדובר בחטא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל