לתרומות לחץ כאן

הנחת מאכל עם רוטב בשבת על הפלטה

שאלה:

שלום וברכה לכבוד הרב.
האם מותר להניח על הפלטה בשבת סיר שיש בו בורקס עם רוטב?

תשובה:

שלום וברכה,

יש בנושא הזה שני ענינים שונים, ראשית עצם ההנחה ישירות על הפלטה, יש לדעת שאף שהגר"ע יוסף התיר בפלטה חשמלית להניח מאכל מבושל כל צרכו יבש, רבים מאוד אסרו כפי שהארכנו לבאר כאן. וראה בקישור הנ"ל באילו אופנים התירו.

לגבי מאכל שרובו יבש ומיעוטו רוטב, בענין זה נחלקו כידוע הדעות, להלכה מנהג גדולי אשכנז להחמיר בזה כפי שיצויין במקורות, דעת הגר”ע יוסף שהעיקר כדעת המקילים כשרוב התבשיל ועיקרו יבש, אלא שהמחמיר גם לדעתו תבוא עליו הברכה, ראה ילקוט יוסף סי’ שיח סעי’ נה.

כמובן כל דברינו לדרכו של הגר”ע יוסף שהתיר לתת דבר יבש מבושל על הפלטה בשבת, אולם לדעת רבים מפוסקי זמנינו הדבר אסור משום איסור חזרה ואז אין מקום לשאלה כלל [אלא בהנחה על גבי סיר אחר ולא על הפלטה ממש שזה לכל הדעות מותר בדבר יבש].

מקורות:

כידוע איסור בישול אחר בישול אינו אלא במאכל לח אבל במאכל יבש אין בישול אחר בישול ומותר לחמם בשבת מאכל יבש שכבר התבשל כל צרכו, אמנם נחלקו הפוסקים איך הדין במאכל שרובו יבש ומיעוטו לח האם הוא נידון כמאכל יבש שמותר לחממו או לא, דעת המנחת כהן שדנים אותו כמאכל יבש ומותר לחממו אמנם הא”ר [שיח,יא] חולק עליו וסובר שאסור לחממו אף אם רובו יבש. וכן הסכמת הרבה פוסקים עיין באג”מ ח”ד סי’ ע”ד אות ז’, ועיין בספר מאור השבת ח”ב ס”ו שכתב בשם כמה פוסקים שהמנהג להחמיר. וראה עוד בהרחבה כאן.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. יש לציין, וכך מופיע בחזון עובדיה חלק ג, כמה פעמים, שגם מה שהתיר הרב עובדיה יוסף במיעוטו רוטב זה בכמה תנאים. א. זה כמובן רק אם זה התבשל לפני שבת וזה פשוט. ב. אבל גם בזה, זה אך ורק אם המיעוט הזה ממש מתאדה עם החימום, ובצירוף זה שאינו מתכוון לחימום של אותו מעט, (כי זה שאינו מתכוון לא מועיל, שכן גם באינו מתכוון אסור) אבל אם אותו מיעוט לא התבשל לפני שבת, פשוט שאסור, וכן אפילו אם התבשל לפני שבת, אבל אם יש מעט רוטב ממש שנשאר אחר החימום, או שמתכוון לחימום של המעט רוטב, אז גם לדעת הרב עובדיה יוסף אסור לחממו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל