לתרומות לחץ כאן

כמה צריך לטרוח כדי לנסוע לתפילה במנין?

שאלה:

לפי סימן צ בשולחן ערוך. אם בית הכנסת רחוק מהבית של אדם 4 מיל אז הוא פטור מלהתפלל במניין? או שאפילו מיל אחד? האם שה תקף לימינו במידה והמרחקים אכן קיימים בשטח?

תשובה:

שלום וברכה

למעשה ההכרעה בענין זה שהולכים לפי הזמן ולא לפי מרחק הליכה, ולכן, אם יש מנין במרחק של 18 דק' נסיעה הוא חייב ללכת לבית הכנסת. כמו כן יש לציין שיש הבדל בין חובה לבין זכות… התפילה בציבור סגולתה רבה להתקבל בשמים, ולכן שווה לטרוח הרבה כדי שלא להפסיד תפילה במנין, בפרט כאשר מדובר במשהו קבוע.

שבת שלום ומבורך.

מקורות:

על כך שהקובע הוא הזמן ולא המרחק בפועל, ראה ביאור הלכה סי' קסג סעי' א ומשנה ברורה סי' צב ס"ק יז, ועי' שו"ת אז נדברו ח"ו סי' סו שבזמנינו שהניעה נוחה ולא כמו רכיבה על חמור ודאי יש לחשב לפי הזמן ולא לפי המרחק, וע"ע תשובות והנהגות ח"א סי' צח. כמו כן כתבו אחרונים, שאף שאין חיוב להוציא ממון לצורך תפילה במנין, הוצאה שאדם רגיל להוציא לצרכיו האישיים ודאי יש לו להוציא גם לצורך זה.

כמו כן כתב בכף החיים ס"ק  קז בשם כמה אחרונים, ששיעור מיל הוא רק לעיר אחרת, אבל בעירו חייב לטרוח בכל מרחק שהוא [אלא שבענין זה יש לדון מה נקרא עיר אחת, ואולי שכונות מחולקות כבר נחשבות כשני ערים לענין זה, וכן נראה שצידד בלקט הקמח החדש שם ס"ק פט, ויש שהחמירו באותה עיר עד ד' מיל ראה שו"ת בצל החכמה ח"ד סי' כא, וצ"ע].

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל