לתרומות לחץ כאן

אור אוטומטי ליד הבית בשבת

שאלה:

שלום לרב ותודה שהרב מקדיש מזמנו.
אני מקווה שהרב יבין את הצורך בפירוט ובאריכות הדברים.. ואם לא אני מתנצל מראש..

ישנם כ 20 מטרים סמוך לבית שלנו שכאשר עוברים בהם מנורות נדלקות.
אינני יודע האם בהכרח המנורה הנלדקת היא מנורה שהדלקתה אסורה מדאורייתא או מדרבנן…
בד"כ אנו מכבים אותם לפני שבת.. אך
כשאנו שבים מביה"כ לביתנו גילינו כי הפעם שכחנו לכבות את האורות הללו.. האם יהיה מותר להכנס לבית או אסור? אשמח להבין בדיוק מדוע..

וליתר דיוק ..

אם מותר האם זה רק כי ההדלקה דרבנן או מותר אף אם ההדלקה מדאורייתא.. והאם זה משנה אם כבר קיימנו סעודת שבת או לא קיימנו?
וכן האם כשיש אור כללי בשכונה האם ניתן לומר שלא ניחה ליה בהדלקת האור הנוסף שסמוך לבית כי יש כבר אור או שכל ריבוי אור נקרא ניחא ליה?
וכן האם במקרה כזה משתמשים במושגים כמו שינוי? קטן? שבות דשבות לצורך מצווה(סעודת שבת) צרכי הרבים?(משפחה חשיב צרכי הרבים?)

ובאופן כללי אשמח להבין : האם כשאין צורך מצווה או צורך הרבים וכל שכן שאין פיקוח נפש ומאידך יש איסור תורה והמעשה לא נכלל תחת הגדרת "אינו מתכוון" או "פסיק רישיה דלא ניחיה ליה" אז האם עדיין תהיה אפשרות להקל ולהתיר או שאכן במצבים כאלו יהיה אסור לעשות דבר? (כמו שמצינו אם איני טועה שקנסו חכמים אדם שאין לו אלא ארבע אמות במקרים מסוימים)

תודה גדולה לרב

תשובה:

שלום רב.

באופן כללי ראוי לחשוש לדעת החזון איש והאגרות משה שכל סגירת מעגל חשמלי אסורה מהתורה, לכן הנקודה הזו פחות רלונטית.

לעצם הענין הכלל הוא כך:

אדם שאין לו הנאה מאור זה, ואין דעתו על זה כלל, וכגון שהולך ברחוב ומחמת קירבת המדרכה לבנין נדלק אור בתוך הבנין, התירו גדולי הפוסקים ללכת שם אף שנדלק האור מחמת כך, אף שגם במקרה זה אם ניתן לבקש ממנו לנתק את זה בשבת ודאי עדיף. אבל כאשר מדובר באור בתוך הבנין או באיזה שביל פרטי שלכם, שודאי זה נוח לך, ואתה עצמך עשית זאת,  ועוזר ולולי שבת זה פתרון מאוד טוב וכו’, זה אסור בהחלט, ויש להתקין לשבת מערכת קבועה ולא עם חיישנים.

מקורות:

ר’ בארחות שבת פרק כ”ו סעיף ל”א שהביא מכל גדולי הפוסקים שכיון שאין דעת האדם על הדלקת האור כלל ואין לו קשר ישיר עם מלאכה זו כיון שהיא נפעלת במרחק ממנו ואין כאן תועלת המתייחסת אליו אין זו מלאכת מחשבת. והביאו דוגמא לדבר זה כגון אם יש לוויין בשמים המצלם מי שהולך בארץ פשוט שאין לאסור על אדם ללכת בארץ כיון שאין לו קשר למלאכה, וכן הדין במקרה זה.

ראה עוד בענין דומה מה שכתבנו בהרחבה כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל