לתרומות לחץ כאן

נתינת חפצים במקום כסף למעשרות

שאלה:

שלום כבוד הרב האם ניתן להחשיב תרומת חפצים כמעשרות? והאם מחשבים את מחיר העלות או שווי החפץ, נניח שתרמתי חפץ ששוויו 100 אך עלה לי 10 מה יהיה סכום המעשר?

תשובה:

שלום וברכה

נתינת חפץ גם יכולה להיות מעשר כספים, אבל מאוד קשה לחשב עלות של חפץ באופן מדוייק, הוא נמכר בכל מקום במחיר אחר, ואם הוא משומש במקרים רבים אין לו ערך שוק בכלל, כי אנשים לא רוכשים חפצים משומשים אלא במקרים מאוד מסוימים. לא משנה כמה עלה לך החפץ באופן אישי, השווי האמיתי שלו הוא הקובע, אבל כאמור, שוויו האמיתי בשעת הנתינה! לכן הדרך הנכונה יותר והמדוייקת יותר במקרה כזה, הוא למכור את החפץ ולתת את הכסף שמקבלים תמורתו.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. הכוונה היא מסירת חפץ במצב חדש או חדש באריזה לגמ'ח יד 2 ושנקנה במחיר מציאה לעומת מחירו בשוק. נכון שאפשר לתרום סכום כסף אך אי אפשר לדעת אם השתמשו בכסף למטרה טובה לעומת חפץ המשמש לתועלת מסוימת.תודה בכל אופן על התשובה עזרתם לי להבין את הנושא

  2. אם יש כזה דבר המחיר בשוק… לכן מה שמפסידים הוא את הנתינה המדוייקת, לכתחילה יש לתת מדוייק כדי שלא יקרא מעשר מאומד .לכתחילה אכן יש לחשב את המעשרות בדקדוק ממש ולתת לא פחות ולא יותר כמבואר בכנסת הגדולה בסי’ רמט, וכ”כ בפתחי תשובה שם בשם החוות יאיר סי’ רכד, שאדם המעשר יותר מכדי חובתו מחסר ממצוה זו, שכן חובת ההפרשה היא בדקדוק, אלא שבשם המשנת חכמים שם הביא שחלק עליו בזה, וכ”כ בשבט הלוי ח”ה סי’ קלג שמי שמתקשה לאמוד בדיוק את רווחיו יתן לפי אומדן עד שיצא הספק מליבו וידע שנתן מספיק. וכמדומה שכך נוהגים העולם.
    גם יש לשים לב שמדובר בחפץ שיש בו תועלת אמיתית ולא סתם חפצי נוי, הרי מדובר בעזרה לעניים…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל